Samochód zadebiutował na początku 1981 roku, ale konstrukcja nie była nowa. Tak naprawdę Łada 2707 była mocno zmodernizowaną wersją pierwszej Łady, modelu 2101 Żiguli. Samochód był eksportowany do wielu krajów będąc w latach 80. i na początku 90. odpowiednikiem dzisiejszego Logana - tanim w zakupie i eksploatacji rodzinnym sedanem. Oprócz krajów europejskich zainteresowanie tym autem wykazywały kraje pragnące zmotoryzować swoje narody. Dzięki temu produkcję Łady podjęła fabryka w Egipcie.
Zainteresowanie Ładami w Europie Zachodniej zaczęło spadać w połowie lat 90., co spowodowało zaprzestanie eksportu w 1997 roku do większości z nich. Poza krajami byłego ZSRR Łada 2107 najdłużej dostępna była w Finlandii, gdzie na początku produkcji cieszyła się dużym powodzeniem. Eksportu zaprzestano w 2004 roku ze względu na coraz mniejsze zainteresowanie i nową normę emisji Euro4 (od stycznia 2005 r.), której silniki Łady nie podołały.
Zainteresowanie tym autem w Rosji nadal jest całkiem spore. Najlepiej sprzedającym się modelem Łady jest Kalina (85,4 tys. szt. w okresie styczeń-lipiec 2011), na drugim miejscu Priora (80,4 tys.), na trzecim Samara (63,6 tys.) wyprzedzając nieznacznie 2107 (63,1 tys.). Najmniej popularną Ładą pozostaje 4x4, znana u nas przed laty jako Niva (32,8 tys.).
Dlaczego VAZ rezygnuje z tak popularnego modelu? Zaprzestanie produkcji Łady 2107 najprawdopodobniej ma zwolnić miejsce nowemu budżetowemu modelowi. Nazywa się Łada Granta (2190) i ma konkurować bezpośrednio z Dacią Logan. Ceny Granty mają oscylować w granicach 5-5,6 tys. euro.
Marcin Lewandowski
ZOBACZ TAKŻE: