BMW zaprezentowało tak naprawdę dwa prototypy serii "i", czyli miejski i3 (elektryczny) oraz sportowy i8 (plug-in hybrid).
BMW i3 to niewielki hatchback wielkości Toyoty Yaris. Mierzy 384 cm dł., mieści czterech pasażerów i niewielki bagaż. Jego konstrukcja powstała specjalnie z myślą o napędzie elektrycznym. Podwozie wykonano ze stopów aluminium, a karoserię wykonano z CFRP, plastiku wzmacnianego włóknem węglowym. Dzięki temu masa własna wynosi "tylko" 1250 kg.
Pod podłogą umieszczono akumulatory, a na tylnej osi zamontowano silnik elektryczny korzystający ze zmagazynowanego w nich prądu. Moc 170 KM i moment 250 Nm to wartości wystarczające do żwawego poruszania się po mieście. Sprint do setki zajmuje 8 s, ale prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 150 km/h. To przez wzgląd na pobór prądu, który powyżej tej prędkości jest astronomiczny.
Jak wiadomo lista opcji w BMW jest zawsze pokaźna i interesująca. W przypadku i3 na uwagę będzie zasługiwać Range Extender , czyli opcjonalny... silnik spalinowy, który będzie działał jako generator prądu. Dzięki temu małe i3 nie będzie się wiele różnić od Opla Ampery pod względem koncepcji napędu. Biorąc pod uwagę zasięg wersji elektrycznej, wynoszący 120-160 km, opcjonalna spalinówka powinna cieszyć się niezłym wzięciem.
BMW i3 w wersji produkcyjnej wejdzie do sprzedaży w 2013 roku.
Marcin Lewandowski
ZOBACZ TAKŻE: