Nowa wyścigówka Porsche

W tym roku mija 35 lat od prezentacji pierwszego, fabrycznie budowanego, wyścigowego samochodu marki Porsche oznaczonego symbolem RSR.

Pierwsza 911-stka RSR ujrzała światło dzienne w 1973 roku. Przy jej konstrukcji opierano się na sportowym modelu Carrera 2.7 RS, który też był wykorzystywany w różnego rodzaju wyścigach. Wersja RSR posiadała przeważnie silnik o pojemności 2,8 litra i mocy 300 KM przy 8 000 obr/min. Można też było spotkać się z silnikami 3-litrowymi o mocach 315 - 330 KM. W 1973 roku powstało w sumie 49 sztuk modelu RSR. Przez kolejne dwa lata Carrera RSR wyposażana była w silniki 3-litrowe.

W 1978 roku powstała wyścigowa wersja RSR modelu 935. Technicznie opierał się on na modelu 930 (911 Turbo), lecz miał przód pozbawiony wystających błotników z przednimi reflektorami. W wersji RSR dysponował silnikiem o pojemności 2 857 cm3 wyposażony w dwie turbosprężarki i uzyskujący moc 700 KM przy 7 900 obr/min.

W 1995 roku na bazie modelu 993 powstał kolejny RSR. Miał wolnossący silnik 3,8 l. i moc 370 KM. Na swojego następcę musiał czekać aż do 2004 roku, kiedy to w oparciu o model 996 GT3 powstała kolejna wersja oznaczona trzema dużymi literami. Po raz pierwszy wyposażono go w sekwencyjną skrzynię biegów. Jego silnik z pojemności 3,6 litra uzyskiwał moc 445 KM.

W 2007 roku przyszła pora na odświeżony model 997 GT3 RSR. Pod tylną klapą też zaszły zmiany. Pojawił się nowy silnik 3,8 l. o mocy 485 KM.

Na nowy sezon przygotowano wiele zmian. Cechą charakterystyczną nowego Porsche jest przedni pas, który otrzymał nowe elementy aerodynamiczne. Zmieniono tylny spoiler, poprawiający trakcję przy większych prędkościach. Wiele zmian wprowadzono w zawieszeniu pojazdu. Samochód jest teraz łatwiejszy w prowadzeniu i lepiej trzyma się nawierzchni. Układ zawieszenia można również dostosować do charakterystyki toru dzięki wszechstronnej regulacji prześwitu i twardości.

Pod maską Porsche 911 GT3 RSR umieszczono 6-cylindrowy silnik typu boxer o pojemności 3.8-litra. Moc 465KM (o 20 KM niższa niż w ubiegłym sezonie) uzyskiwana jest przy 8 000 obr./min., a maksymalny moment obrotowy 430Nm rozwijany jest przy 7 250 obr./min. Mimo tego, silnik można "kręcić" aż do 9 400 obr./min., ponieważ dopiero przy tej wartości elektronika ogranicza obroty.

Powstanie jedynie 35 egzemplarzy modelu RSR, które trafią do zespołów wyścigowych na całym świecie. Obecnie modele RSR budowane są z myślą o startach w klasie GT2.

Cena nowego Porsche 911 (997) GT3 RSR to 350 000 euro plus VAT. Ciekawostką jest fakt, że za identyczną cenę zespół Prospeed Competition wystawił na sprzedaż zeszłoroczny model 997 GT3-RSR, startujący m.in. na torach Monza, Francorchamps i Zolder w ramach Le Mans Series (LMS). Samochód oczywiście znajduje się w stanie idealnym.

Źródło: Porsche, Conceptcarz, Carscoop, Ultimatecarpage, FIA, Wikipedia, Mototarget

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.