Jak Europa promuje auta hybrydowe i elektryczne?

Nawet 7 000 euro mogą oszczędzić europejscy kierowcy, kupując nowy samochód hybrydowy i elektryczny. Które państwa Unii Europejskiej oferują ulgi przy zakupie "ekologicznych" aut? Co na to Polska?

Niższe podatki

W Czechach pojazdy elektryczne, hybrydowe i inne napędzane paliwami alternatywnymi są zwolnione z podatku drogowego, podatek ten ma jednak zastosowanie wyłącznie do samochodów używanych do celów biznesowych.

W Niemczech z rocznego podatku drogowego na okres 5 lat od daty ich pierwszej rejestracji zwolnione są wszystkie pojazdy elektryczne.

Podobnie we Włoszech - pojazdy elektryczne, napędzane CNG i LPG zwolnione są z rocznego podatku drogowego na okres 5 lat od daty ich pierwszej rejestracji, później - w zależności od regionu - ich właściciele korzystają z dalszego ok. 75-proc. obniżenia stawki podatku.

Ze zwolnień podatkowych korzystają także Holendrzy . Tu pojazdy elektryczne są zwolnione z podatku rejestracyjnego i z rocznego podatku drogowego, a pozostałe pojazdy - w tym hybrydowe - podlegają zwolnieniom, o ile emitują do 95 g CO2 /km (diesel) i 110 g CO2 /km (benzyna).

W Danii elektryczne pojazdy o DMC poniżej 2 000 kg są zwolnione z podatku rejestracyjnego (zwolnienie to nie dotyczy jednak pojazdów hybrydowych).

W Szwecji pojazdy elektryczne o maksymalnym zużyciu energii 37 kWh/100 km oraz pojazdy hybrydowe z poziomem emisji dwutlenku węgla do 120 g/km są zwolnione z rocznego podatku drogowego na okres 5 lat od daty pierwszej rejestracji. O 40% zmniejszone jest opodatkowanie PIT (w porównaniu z porównywalnym pojazdem o napędzie benzynowym lub ON), należy jednak pamiętać, że w Szwecji podstawą opodatkowania prywatnego użycia samochodu służbowego jest jego wartość kalkulowana co roku na podstawie jednolitych wewnętrznych kryteriów. Maksymalna redukcja podstawy opodatkowania wynosi 16 000 koron rocznie.

W Irlandii , jeszcze tylko do końca kwietnia br. pojazdy elektryczne są zwolnione z podatku rejestracyjnego, ale już od 1 maja będą podlegać zwolnieniu z podatku rejestracyjnego do 5 000 euro. Do 31 grudnia 2012 r. pojazdy hybrydowe plug-in podlegają odliczeniu podatku rejestracyjnego do 2 500 euro. Konwencjonalne pojazdy hybrydowe oraz inne pojazdy napędzane paliwami typu flexi fuel korzystają z ulgi podatku rejestracyjnego do 1 500 euro do 31 grudnia 2012 roku.

System dopłat

Oprócz zwolnień podatkowych, niektóre kraje wprowadziły systemy premii, bonusów lub dotacji, które występują bądź to, jako jedyne zachęty lub przy jednoczesnym zachowaniu możliwości skorzystania także z ulg podatkowych. Przykładem takiego kraju jest Francja , gdzie nabywcy pojazdów emitujących do 60 g CO2 /km mogą skorzystać z premii do 5 000 euro, jednak pod warunkiem, że wysokość zachęty dla takich pojazdów tych nie przekroczy 20% ceny nabycia z VAT. Pojazdy hybrydowe emitujące do 110 g/km podlegają premii w wysokości 2 000 euro. Wszystkie pojazdy elektryczne i hybrydowe są zwolnione z podatku od samochodów służbowych.

Równie rozwinięty system zachęt spotykamy w Austrii , gdzie pojazdy elektryczne są zwolnione z podatku od zużycia paliwa i od miesięcznego podatku samochodowego. Pojazdy hybrydowe oraz inne pojazdy napędzane paliwem alternatywnym korzystają z ulg w opodatkowaniu zużycia paliwa (Normverbrauchsabsage lub NOVA). Jeszcze do 31 sierpnia 2012 roku pojazdy ekologiczne skorzystają z bonusu do 500 euro przy nabyciu, a samochody emitujące do 120 g CO2 /km otrzymują bonus w wysokości do 300 euro.

W Belgii prywatni nabywcy samochodów osobowych napędzanych wyłącznie silnikami elektrycznymi otrzymują indywidualne obniżenie podatku dochodowego w wysokości 30% ceny zakupu (maksimum 9 190 euro). Pojazdy, które nie kwalifikują się do tej redukcji, mogą skorzystać z systemu rządowych zachęt: 15% ceny zakupu z maksimum 4 640 euro dla samochodów emitujących do 105 g/km, a 3% wartości pojazdu (maksimum 870 euro) dla samochodów emitujących między 105 i 115 g/km. W Walonii funkcjonuje tzw. eco-bonus: 600 euro dla pojazdów o cenie katalogowej do 30 000 euro i emitujących do 99 g/km. Pojazdy elektryczne podlegają także najniższym stawkom podatku rejestracyjnego (61,5 euro) oraz rocznego podatku drogowego (71,28 euro). W przypadku samochodów służbowych, możliwość odliczenia wydatków związanych z ich zakupem i wykorzystaniem wynosi 120% dla pojazdów o zerowej emisji i 100% dla pojazdów emitujących od 1 do 60 g/km. Powyżej 60 g/km, stawka odliczenia stopniowo maleje: z 90% do 50%. Najniższym stawkom podatku - od 500 do 750 euro - podlega także prywatne użytkowanie pojazdów o zerowej emisji do celów służbowych.

W Wielkiej Brytanii nabywcy pojazdów elektrycznych i pojazdów hybrydowych plug-in z poziomem emisji dwutlenku węgla do 75 g/km otrzymują premię do 5 000 GBP lub 25% wartości pojazdu. Pojazdy elektryczne są także zwolnione z rocznego podatku drogowego, który bazuje tu na poziomie emisji dwutlenku węgla (a całkowicie są z niego zwolnione wszystkie pojazdy o emisji poniżej 100 g/km) oraz z podatku od samochodów służbowych przez okres 5 lat od daty pierwszej rejestracji.

Nabywcy samochodów elektrycznych w Portugalii otrzymują premię w wysokości 5 000 euro (z ograniczeniem do 5 000 sztuk pojazdów). Jeżeli nabyciu pojazdu elektrycznego towarzyszy jednoczesne zezłomowanie starego pojazdu - otrzymują oni dodatkową premię do 1 500 euro. Pojazdy elektryczne są zwolnione z podatku rejestracyjnego i z rocznego podatku drogowego. Pojazdy hybrydowe korzystają z 50% obniżki podatku rejestracyjnego.

W Hiszpanii większość lokalnych władz zdecydowała się na przyznanie dotacji w wysokości od 2 000 do 7 000 euro na zakup pojazdów elektrycznych, hybrydowych, ogniw paliwowych, LPG i CNG, a w Andaluzji, dotacje nie przekraczają 70% wartości pojazdu.

Rumunia wprowadziła natomiast zwolnienie pojazdów elektrycznych i hybrydowych z opłaty od zanieczyszczeń w ramach obowiązującego podatku rejestracyjnego.

Niestety, w zestawieniu zabrakło Polski, w której - pomimo stosunkowo szerokiej oferty pojazdów elektrycznych, hybrydowych i ekologicznych - wciąż brak jest jakichkolwiek zachęt ze strony rządu do promowania ekonomicznej i ekologicznej motoryzacji. Niestety, posiadamy jeden z najstarszych parków samochodowych, w którym średnia wieku pojazdu wynosi 15 lat. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego postuluje zastąpienie akcyzy podatkiem uzależnionym od parametrów ekologicznych oraz wprowadzenie systemu zachęt podatkowych dla pojazdów przyjaznych środowisku.

Źródło: PZPM na podstawie informacji uzyskanych z ACEA

380-konne Porsche Panamera S Hybrid

Mitsubishi i-MIEV - pierwsza jazda

Elektryczne Mitsubishi kontra mały turbodiesel

Autotrader.pl - bezpłatne ogłoszenia motoryzacyjne

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.