Co kryje się za terminem "ekojazda"? Oznacza on przede wszystkim prowadzenie samochodu z równomierną prędkością i przewidywanie wydarzeń na drodze. Takie zachowanie umożliwia unikanie niepotrzebnych przyspieszeń i hamowań. Jadąc z prędkością 50 km/h, powinniśmy zdjąć nogę z gazu w odległości 100 metrów przed planowanym miejscem zatrzymania pojazdu, czyli np. przed skrzyżowaniem.
A aby uniknąć gwałtownego hamowania w przypadku nagłego zatrzymania się pojazdu jadącego przed nami, warto zachować od niego odległość minimum 3 sekund - radzi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Inną zasadą ekojazdy jest odpowiednie dbanie o stan pojazdu, czyli comiesięczne kontrole ciśnienia w oponach oraz regularne serwisowanie pojazdu. Według danych UE, niedopompowane opony mogą zwiększyć zużycie paliwa o 4 proc. (dane Komisji Europejskiej). Na to, ile zużywamy paliwa, wpływ ma także ilość i sposób przewożenia bagażu. Unikać należy wożenia zbędnego ładunku, a montując np. bagażniki dachowe pamiętać trzeba o ich zdjęciu, gdy tylko przestaną być potrzebne. Niepotrzebnie zwiększają opór powietrza.
Poza oszczędnością paliwa, wśród korzyści z ekojazdy można wymienić między innymi wzrost bezpieczeństwa na drodze. Stosując zasady ekojazdy, kierowcy jeżdżą bardziej świadomie i spokojniej. Przemyślane przyspieszanie i hamowanie, unikanie jazdy na biegu jałowym sprawiają, że zmniejszamy ryzyko wypadku. Stosowanie zasad ekojazdy to wreszcie przejaw dbałości o środowisko. Poprzez mniejsze zużycia paliwa ograniczona zostaje emisja dwutlenku węgla.
Ekojazda ma jeszcze jedną zaletę - obniża poziom hałasu. Warto wiedzieć, że odgłos wydawany przez samochód jadący z prędkością obrotową silnika równą 4000 obr./min równa się odgłosowi wydawanemu przez 32 samochody jadące z obrotami rzędu 2000 obr./min (według ecodrive.org ).
- kontroluj obroty silnika: zmieniaj bieg na wyższy przy 2000 obr./min w silniku wysokoprężnym i przy 2400 obr./min w benzynowym. Redukuj biegi, gdy obroty spadają do ok. 1 000 obr./min;
- jedź płynnie - po rozpędzeniu jedź z możliwie stałą prędkością na najwyższym możliwym biegu, hamuj silnikiem jeśli to możliwe i bezpieczne;
- kontroluj przyspieszanie - zanim osiągniesz prędkość 50 km/h przyspieszaj dynamicznie, aż do osiągnięcia piątego biegu; powyżej 50 km/h przyspieszaj w umiarkowany sposób;
- umiejętnie pokonuj zjazdy i wzniesienia: na tych pierwszych zachowuj stałą prędkość, a na podjazdach zwolnij;
- wyłączaj silnik, gdy postój trwa dłużej niż minutę;
- dbaj o dobry stan pojazdu: przynajmniej raz w miesiącu sprawdzaj ciśnienie w oponach, regularnie serwisuj auto i naprawiaj nawet niewielkie awarie;
- nie przewoź zbędnego ładunku.
Źródło: Szkoła Jazdy Renault
ZOBACZ TAKŻE: