Mazda 6e zaliczyła polską premierę podczas targów Poznań Motor Show 2025. Samochód jest zasilany energią elektryczną magazynowaną w akumulatorze litowo-jonowym, trafiającą do silnika zamontowanego z tyłu i napędzającego tylną oś. Zainteresowani klienci mają do wyboru dwa układy napędowe i dwie wersje wyposażenia. Oferta jest prosta, a wyposażenie już na wejściu zawiera elementy z wyższej półki. Czym poszczególne warianty różnią się od siebie?
W podstawie silnik elektryczny osiąga moc maksymalną 190 kW (258 KM) i 320 Nm. Samochód umożliwia przyśpieszanie od 0 do 100 km/h w czasie 7,6 s oraz rozpędzi się do prędkości 175 km/h. Wersja standardowa powstała z myślą o kierowcach, dla których liczy się możliwie najkrótszy czas ładowania. Taki wariant ma akumulator o pojemności 68,8 kWh, a ładować go można od poziomu 10 proc. do 80 proc. w ciągu około 24 minut przy użyciu prądu stałego o mocy 200 kW, a w ciągu 15 minut uda się zwiększyć zasięg o 235 km. Producent podaje w trybie mieszanym maksymalny zasięg 479 km i zużycie energii w cyklu mieszanym na poziomie 16,6 kWh/100 km.
Wersją dedykowaną kierowcom ceniącym jak największy dystans możliwy do pokonania, jest Mazda 6e Long Range. W tym wypadku akumulator ma pojemność 80 kWh i zwiększa zasięg jazdy w trybie mieszanym do 552 km (średnie zużycie 16,5 kWh/100 km). Ładować go można prądem stałym o maksymalnej mocy 95 kW, co oznacza, że uzupełnienie od poziomu 10 proc. do 80 proc. trwa około 47 minut. Akumulatory układów napędowych Mazdę 6e przystosowane są do ładowania prądem przemiennym trójfazowym (11 kWh). Niezależnie od wersji układu napędowego, nowa Mazda 6e może holować przyczepy o masie całkowitej do 1500 kg.
Jaką moc ma wersja Long Range? Silnik elektryczny rozwija 180 kW (244 KM) oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Przyśpieszenie 0-100 km/h zajmuje 7,8 sekundy. Prędkość maksymalna pozostaje bez zmian i jest tak samo ograniczona elektronicznie do 175 km/h. Mazda obiecuje wysoką precyzję prowadzenia i pozytywne doznania czerpane zza kierownicy. Ma to być zasługą niskiego położenia środka ciężkości, równomiernego rozkładu mas pomiędzy przednią i tylną osią (50:50), wyczuwalnego oporu stawianego przez kierownicę oraz kontroli przechyłów nadwozia. Na tylnej osi napędowej konstruktorzy zastosowali wielodrążkowe zawieszenie kół tylnych.
W salonach sprzedaży nowa Mazda 6e zaparkuje latem bieżącego roku. Przy skorzystaniu z rządowej dopłaty w ramach programu NaszEauto, która może maksymalnie wynieść nawet 40 000 zł, cena minimalna potrafi spaść do 158 200 zł. Opcjami dodatkowymi są lakiery: metalizowany w cenie 3900 zł, metalizowany Premium kosztuje 4900 zł, a lakier metalizowany Premium+ wymaga dopłaty 5900 zł. Dla klientów zamawiających pierwsze samochody Mazda przewiduje pełne ubezpieczenie OC/AC/NW w cenie 1 zł.
Podstawowe wyposażenie Takumi zawiera: panoramiczny szklany dach, reflektory w technice LED, wysuwany tylny spoiler, podświetlany grill, przyciemniane tylne szyby, lusterka boczne składane elektrycznie z funkcją pamięci ustawień, aerodynamiczne 19-calowe obręcze kół, trzy tryby jazdy, cyfrowe zegary 10,2", centralny ekran dotykowy 14,6", wyświetlacz Head-Up, interfejs bezprzewodowy Apple Carplay / Android Auto, aktualizacje bezprzewodowe, radio FM oraz DAB, nawigację satelitarną, kamery 360, tapicerkę skórzaną czarną lub beżową, fotel kierowcy regulowany elektrycznie w 10 kierunkach z podgrzewaniem i wentylacją, fotel pasażera regulowany w 4 kierunkach z podgrzewaniem i wentylacją, 9 poduszek powietrznych, wiele systemów wsparcia kierowcy czy pompę ciepła.
Wyższy poziom Takumi Plus dorzuca: brązową tapicerkę skórzaną Nappa z zamszem, czarną podsufitkę, dwukolorową kierownicę, elementy ozdobne przypominające drewno, drzwi boczne i panel środkowy pokryte zamszem czy elektrycznie sterowaną roletę szklanego dachu.
Mazda 6e mierzy 4921 mm długości, 1890 mm szerokości i 1491 mm wysokości. Rozstaw osi liczy 2895 mm. Za tymi wymiarami nie podąża jednak bagażnik. W kufrze do linii rolety uda się zmieścić tylko 330 litrów ładunku (do 1074 l ze złożonymi oparciami tylnych siedzeń). Pod maską jest jeszcze dodatkowy schowek o pojemności 70 litrów, w którym można przewozić na przykład torbę podróżną.
We wnętrzu dominuje lekkość i oszczędność form. Akcent stylistyczny w postaci wąskiego, poziomego pasa biegnącego przez całą szerokość tablicy rozdzielczej spaja wnętrze w całość i zawiera nastrojowe oświetlenie. Jasne wykończenie wnętrza, dodające ciepła i podbijające efekt przestronności sprawia, że nie chce się opuszczać kabiny wozu. W połączeniu z czarnymi elementami można mówić o minimalistycznej elegancji. Duży panoramiczny dach do środka wpuszcza dużo światła. Element ten wykonano z przyciemnionego szkła o własnościach termoizolacyjnych i można go zasunąć roletą. W Takumi Plus fotele z zespolonymi zagłówkami obito połączeniem skóry i zamszu. W wykończeniu dochodzą delikatne akcenty chromowane dodające stylu.
Obsługiwanie kontrolerów dotykowych i sterowanie głosowe - takimi sposobami użytkownik wprowadzi funkcje, z których będzie zamierzał skorzystać. To dlatego, że otoczenie kierowcy prawie wcale nie zawiera fizycznych przycisków. Deska rozdzielcza dostała dwa wyświetlacze - cyfrowy ekran na konsoli zegarów o przekątnej 10,2" oraz umieszczony pośrodku tablicy rozdzielczej ekran dotykowy o przekątnej 14,6", zapewniający dostęp do sterowania funkcjami łączności i rozrywki. Wyświetlacz centralny obejmuje interfejs wzorowany na smartfonie z funkcją przesuwania palcem. Ten ekran umożliwia wyświetlanie albo mapy systemu nawigacji, albo tapety, którą użytkownik może personalizować w oparciu o jeden z 12 zainstalowanych obrazów tła.
Oddzielny ekran dotykowy przewidziany jest dla pasażerów podróżujących na kanapie. Służy on do regulowania klimatyzacji, sterowania roletą przeciwsłoneczną oraz przesuwania fotela przedniego pasażera. Szeroki tunel centralny zawiera pojemną półkę, schowek w podłokietniku, uchwyty na kubki oraz panel indukcyjnej ładowarki smartonów. Nowością jest wyświetlacz na przedniej szybie Head-Up z funkcją poszerzonej rzeczywistości (AR-HUD), który w sposób dynamiczny pokazuje informacje związane z prowadzeniem samochodu. Są one wyświetlane na przedniej szybie w taki sposób, że tworzą efekt wirtualnego ekranu o przekątnej 50 cali, który kierowca widzi przed sobą w idealnej dla akomodacji wzroku odległości 7,5 m. Sześć "trybów ustawienia pojazdu" pozwala automatycznie regulować różne ustawienia samochodu jedną komendą i konfigurując jego najważniejsze funkcje w zależności od potrzeb. Za nagłośnienie odpowiada system audio SonyPRO z 14 głośnikami.