Audi Q5 od ponad 15 lat jest jednym z najpopularniejszych samochodów w segmencie średniej wielkości SUV-ów premium. Teraz producent spod znaku czterech pierścieni wprowadził do oferty trzecią generację swojego bestsellera. Auto jest zdecydowanie nowocześniejsze i bardziej dynamiczne, a silniki stały się oszczędniejsze. Gama modelu od razu zawiera też usportowiony wariant Audi SQ5. Za jakiś czas ofertę mają uzupełnić warianty z hybrydowym napędem plug-in.
W rodzinie Audi Q5 wykorzystano efektywne jednostki napędowe. Podstawowym silnikiem został 4-cylindrowy 2.0 TFSI o mocy 204 KM i 340 Nm (0-100 km/h w 8,6 s). Motor ten na wejściu współpracuje z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów, przekazującą napęd na przednie koła. Jest także dostępna wersja z napędem na cztery koła quattro ultra, która pozwala przyspieszyć do pierwszych 100 km/h w 7,2 sekundy.
Silnik 2.0 TDI został uzbrojony w 48-woltową technikę MHEV plus (rozrusznik zintegrowany z alternatorem). Zelektryfikowane elementy układu napędowego pozwalają zmniejszyć emisję CO2 dzięki wysokiej wydajności rekuperacji. Dwulitrowy motor generacji EA288 evo osiąga moc 204 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm w zakresie od 1750 do 3250 obr./min. Silnik jest łączony z dwusprzęgłową skrzynią biegów i w Q5 występuje zawsze z napędem quattro ultra. Auto przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7,4 s.
Pod maską SQ5 pracuje silnik 3.0 V6 TFSI o mocy 367 KM o zoptymalizowanym procesie spalania. Po raz pierwszy wyposażono go w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek (VTG) oraz 48-woltową technikę MHEV plus. Zmodernizowana dwusprzęgłowa przekładnia S tronic została zaprojektowana z myślą o przenoszeniu większego momentu obrotowego; równocześnie zmniejsza obciążenie przedniej osi i poprawia zwinność. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 4,5 sekundy.
Generator zespołu napędowego (PTG) umożliwia jazdę częściowo w trybie elektrycznym, co przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Manewrowanie i parkowanie może odbywać się wyłącznie na napędzie elektrycznym. PTG może również zwiększyć moc silnika spalinowego nawet o 24 KM. Skrzynia biegów S tronic jest 7-biegowa z podwójnym mokrym sprzęgłem hydraulicznym. Układ kierowniczy jest elektromechaniczny progresywny ze wspomaganiem zależnym od prędkości.
Wiadomo jakie ceny ma nad Wisłą zupełnie nowe Q5, którego seryjna produkcja odbywa się w Meksyku. Na polskiej stronie internetowej został uruchomiony konfigurator. Na wariant podstawowy Q5 Base trzeba przygotować minimum 240 000 zł. Usportowione SQ5 wyceniono od 368 200 zł.
Podstawowych lakierów jest jedenaście, a standardowe obręcze kół wykonane ze stopów lekkich mają rozmiar 18 cali. Pakiet stylistyczny advanced kosztuje 3590 zł, pakiet zewnętrzny S line 6540 zł, a pakiet optyczny Czerń plus 4110 zł. Oferta zawiera jeszcze kilka innych pakietów oraz długą listę wyposażenia dodatkowego, potrafiącego mocno podbić cenę końcową.
Specyfikacja wyjściowego wyposażania dla polskiego rynku obejmuje m.in.: reflektory w technice LED oraz tylne światła LED, wybór trybów jazdy audi drive select, czarną tapicerkę materiałową, dekory w kolorze czarnym, czteroramienną kierownicę wielofunkcyjną obszytą skórą, lusterka zewnętrzne elektrycznie regulowane i ogrzewane, jednostrefową klimatyzację automatyczną, alarm samochodowy, elektrycznie otwieraną i zamykaną pokrywę bagażnika, Audi virtual cockpit plus, MMI Navigation plus z MMI touch, radio cyfrowe, 6 głośników, Audi connect Navigation & Infotainment z kartą SIM na 3 lata, złącza USB, schowek na telefon z ładowarką indukcyjną, przygotowanie do Smartphone Interface, przednia szyba ze szkła z izolacją termiczną i akustyczną.
Bogaty pakiet asystentów jazdy w standardzie zawiera: system ostrzegający przed opuszczeniem pasa ruchu, Audi parking system, tempomat, system rozpoznawania znaków drogowych, asystent ruchu poprzecznego z przodu, przedni asystent hamowania awaryjnego, asystent omijania przeszkód i przedni asystent skrętu, system rozpoznający zmęczenie kierowcy, pakiet wspomagający system ochrony i ostrzegania. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.