Elektryczna Cupra Tavascan wyceniona. Jest podświetlone logo i dwie wersje napędu

Odważnie wystylizowana Cupra Tavascan jest pierwszym modelem marki z podświetlonym logo na masce, jej wnętrze wygląda kosmicznie, a dynamiczny kształt nadwozia z daleka sugeruje, że autu nie brakuje wigoru. W pełni elektryczny SUV coupe jest już do kupienia w Polsce, a jego cena startuje od 238 800 zł.

Grupa Volkswagen stale urozmaica ofertę swoich pojazdów. Tym razem nowość pojawiła się w hiszpańskiej marce Cupra. To Tavascan będący kolejnym na rynku samochodem z bardzo modnym w ostatnich latach nadwoziem typu SUV coupe. To właśnie ten odważnie nakreślony wóz w 2022 roku zapowiadał kierunek stylistyczny, w jakim zostaną utrzymane nadchodzące samochody hiszpańskiej marki. Tak też się stało, bowiem kompaktowy Leon oraz crossover Formentor po gruntownym liftingu mają teraz spójny design z Tavascanem.

O jakich wspólnych cechach z przywołanymi Cuprami mowa? To przede wszystkim sposób ukształtowania zderzaków, nowoczesna forma reflektorów LED z trzema podświetlonymi trójkątami osadzonymi w środku, czy umieszczone na tylnej klapie świecące logo wraz z motywem trzech świecących trójkątów i efektu 3D w tylnych lampach. Ale Tavascan ma w zanadrzu jeszcze coś, co go wyróżnia na tle rodziny. To podświetlone firmowe logo w pasie przednim oraz osadzony nieco niżej napis "CUPRA", tak aby każdy obserwator nie miał wątpliwości, na jakiej marki samochód patrzy. Cupra wyodrębniona z Seata jest młodą marką i nie każdy potrafi rozpoznać jej znak firmowy.

Zobacz Cuprę Tavascan na naszej rolce

 

Cupra pochodząca z Chin

Cupra Tavascan została zbudowana w oparciu o platformę MEB. To oznacza, że konstrukcyjnie jest mocno spokrewniona z Volkswagenem ID.5, Skodą Enyaq Coupe oraz Audi Q4 e-tron Sportback. Wszystkie te auta mają inny design i legitymują się różnymi cechami szczególnymi, ale już ich proporcje przedstawiają się praktycznie tak samo. Podzespoły, z których poskładano te auta są natomiast w dużej mierze wspólne. Tavascan jednak w przeciwieństwie do swoich kuzynów nie jest produkowany w Europie. To auto powstaje w Chinach i stamtąd będzie trafiać do Unii Europejskiej. Polacy już mogą korzystać z konfiguratora i składać zamówienia na to auto.

Wnętrze wymagające przyzwyczajenia

Pojazd mierzy 4644 mm długości i 1861 mm szerokości, a rozstaw osi wynosi 2766 mm. Przestrzeni w kabinie nie brakuje, a podłoga w drugim rzędzie siedzeń jest płaska, co wpływa na wygodne warunki podróżowania. Bagażnik przy standardowym ustawieniu tylnej kanapy ma pojemność 540 litrów i jest ustawny. Pod maską nie ma żadnego schowka, więc kable do ładowania trzeba wozić w kufrze.

Kosmiczny design deski rozdzielczej z wyprowadzonym z konsoli elementem wcinającym się w tunel środkowy, nie przypadnie do gustu każdemu kierowcy. Ponadto obsługa urządzeń pokładowych nie należy do łatwych i wymaga zaznajomienia się z rozkładem funkcji dostępnych z poziomu ekranu dotykowego. Przyzwyczaić trzeba się też do multifunkcyjnej kierownicy, która nie ma fizycznych przycisków. Bywa, że panele dotykane niechcący podczas jazdy aktywują różne funkcje. Biegi uruchamia się manetką wpasowaną w kolumnę kierownicy, a tryby jazdy wybiera pokrętłami zainstalowanymi na wieńcu. 

Cupra Tavascan VZCupra Tavascan VZ Fot. Rafał Mądry

Dwie wersje napędu

Gamę otwiera tylnonapędowa wersja Endurance o mocy 210 kW (286) KM i 545 Nm z akumulatorem o pojemności 82 kWh brutto (77 kWh netto). Zasięg odmiany RWD w cyklu pomiarowym WLTP został obliczony na 568 kilometrów. Tak skonfigurowany egzemplarz zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w 6,8 sekundy i pozwala rozpędzić się do prędkości maksymalnej 180 km/h. Ładowanie akumulatora może odbywać się prądem zmiennym AC z mocą 11 kW. W przypadku prądu stałego DC ładowanie mocą maksymalną 135 kW pozwoli doładować baterię od 10 proc. do 80 proc. w czasie 30 minut. 

Przeznaczony dla poszukiwaczy większej dynamiki, dwusilnikowy wariant VZ legitymuje się mocą 250 kW (340 KM) i ma napęd na cztery koła. Tylny silnik rozwija maksymalnie 545 Nm, a przedni silnik 134 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Tavascan VZ jest zdecydowanie szybkim wozem, potrafiącym wcisnąć pasażerów w fotel, jeśli przyspieszenie zostanie zainicjowane bez ich ostrzeżenia. Setka jest osiągana w 5,5 sekundy. VZ jednak tak samo jak odmiana Endurance, maksymalnie pojedzie z prędkością 180 km/h. Jak wskazują dane techniczne, przy naładowanym do pełna akumulatorze zasięg wynosi 520 kilometrów.

W Tavascanie VZ wyposażenie bazowe zawiera zawieszenie DCC Sport, zmodyfikowany system hamulcowy oraz progresywne wspomaganie układu kierowniczego. Auto pewnie się prowadzi i chętnie przemierza wiraże. Ma na to wpływ nisko położony środek ciężkości oraz aktywne zawieszenie. Autem w komfortowych ustawieniach przemierza się kilometry w ciszy.

Cupra Tavascan VZCupra Tavascan VZ Fot. Rafał Mądry

Cupra Tavascan - cena w Polsce

  • Cupra Tavascan Endurance, 77 kWh 286 KM FWD - cena od 238 800 zł
  • Cupra Tavascan VZ, 77 kWh 340 KM AWD - cena od 295 100 zł

Indywidualny charakter? W tym obszarze klient nie ma zbyt dużych możliwości personalizacji. Tavascan jest dostępny w zaledwie czterech kolorach nadwozia. Trzy to metalizowane lakiery: Atacama Desert (darmowy), White Silver (3699 zł), Tavascan Blue (5368 zł), a czwartym jest lakier niemetalizowany Basalt Grey (5368 zł). Na etapie konfigurowania samochodu uda się wybrać jeszcze spośród trzech pakietów: Pakiet Adrenaline, Pakiet Extreme, Pakiet Winter.

Modyfikacje wizualne wnętrza są jeszcze skromniejsze, bo oferta zawiera dwa odcienie wykończenia kabiny. Wariant Pure ma wnętrze w kolorze czarnym z fotelami obitymi tkaniną pochodzącą z recyklingu. Drugim rozwiązaniem jest Dark Night z tapicerką z mikrofibry.

Cupra Tavascan VZCupra Tavascan VZ Fot. Rafał Mądry

Bogate wyposażenie podstawowe

Auto już na wejściu zawiera: 19-calowe felgi Vulcano, przyciemniane szyby z tyłu, wybór trybów jazdy, automatyczną klimatyzację, tapicerkę materiałową, czujnik deszczu i zmierzchu, automatyczne światła, Media System Plus z kolorowym ekranem dotykowym 15", 7 głośników, cyfrowe radio DAB, nawigację satelitarną z mapami z możliwością aktualizacji, 2 gniazda USB-C z przodu plus dwa z tyłu, bezprzewodową łączność ze smartfonami, ładowarkę indukcyjną ze wzmacniaczem sygnału, ambientowe oświetlenie LED, alarm z funkcją dozoru wnętrza, klapę bagażnika otwieraną elektrycznie i bezdotykowo, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne. 

Zakres bezpieczeństwa jest następujący: 7 poduszek powietrznych, awaryjne wspomaganie kierowaniem i asystent skrętu, kamera cofania, system monitorowania martwego pola Side Assist z funkcją wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego Exit Assist i Exit Warning, asystent aktywnego utrzymania pasa ruchu Lane Assist Plus z asystentem jazdy w korku i Emergency Assist, system komunikacji między pojazdami i infrastrukturą drogową "Car2x", system ochrony Pre-Crash Assist, system półautonomicznego parkowania w garażu Trained Parking Assist, system rozpoznawania znaków drogowych Traffic Sign Recognition, aktywny tempomat (ACC), ogranicznik prędkości, system Keyless Advance - bezkluczykowy dostęp i uruchamianie samochodu, inteligentny asystent parkowania z funkcją zdalnego sterowania z telefonu.

Cupra Tavascan VZCupra Tavascan VZ Fot. Rafał Mądry

Opcjonalne wyposażenie w pakietach

Pakiet Adrenaline w przypadku podstawowej wersji Endurance wymaga dopłaty 29 126 zł. W wersji VZ dopłata wynosi 7090 zł ponieważ część wymienionych elementów jest już zawarte w tym wariancie). W skład pakietu Adrenaline wchodzą: 21-calowe felgi Katla, tapicerka z mikrofibry w kolorze Dark Night, podłokietnik w drugim rzędzie siedzeń, fotel kierowcy i pasażera z elektryczną regulacją w 12 kierunkach i funkcją pamięci ustawień, podgrzewane przednie fotele, regulacja podparcia odcinka lędźwiowego przednich foteli, system kamer 360 z widokiem z góry, ambientowe oświetlenie kokpitu z możliwością wyboru koloru, podświetlane nakładki progowe w przednich drzwiach w technologii LED, adaptacyjne zawieszenie (DCC), automatyczne światła drogowe Advanced Dynamic Light Assist, reflektory LED Matrix z automatyczną regulacją zasięgu oraz światłami na złą pogodę, System audio Sennheiser klasy premium z 10. głośnikami, subwooferem i głośnikiem centralnym, podwójna podłoga bagażnika, panoramiczne okno dachowe, wyświetlacz Head-up rozszerzonej rzeczywistości.

Pakiet Extreme, którego polska cena na razie nie została podana w konfiguratorze, dodaje 21-calowe sportowe opony oraz trochę inaczej wyglądający sportowy fotel. Pakiet Winter (cena 7397 zł) dorzuca pompę ciepła, podgrzewane przednie fotele oraz zewnętrzne siedziska tylnej kanapy, podgrzewaną kierownicę oraz podgrzewaną przednią szybę. Wersja VZ na wejściu ma 20-calowe felgi Hekla.

Zdjęcia do materiału powstały podczas wyjazdu zagranicznego sfinansowanego przez Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. Firma nie miała wpływu i wglądu w treść publikacji.

Cupra Tavascan VZCupra Tavascan VZ Fot. Rafał Mądry

Cupra Tavascan VZCupra Tavascan VZ Fot. Rafał Mądry

Zobacz wideo
Co myślisz o samochodach elektrycznych?
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.