Pojazdy używane stanowiły w 2023 roku blisko 2/3 wszystkich rejestracji. To oznacza, że dla większości Polaków auto z drugiej ręki jest pierwszym, a często jedynym wyborem. Koniec też ze wzrostem cen aut używanych, ale za to na rynku ubywa samochodów, których najczęściej szukają Polacy - tak wynika z najnowszego raportu serwisu Otomoto.
Z rocznego raportu serwisu ogłoszeniowego wynika, że w roku 2023, mimo kontynuacji wzrostu cen samochodów, obserwowano również powrót do spadku wartości pojazdów wraz z ich wiekiem. Wygląda na to, że dziwne pandemiczne czasu, kiedy to samochody używane drożały często szybciej niż nowe, odeszły już do historii.
W ubiegłym roku jednak zauważono inny trend. Na platformie Otomoto częściej pojawiały się oferty droższych samochodów, a ubywało tych najtańszych. Między III a IV kwartałem poprzedniego roku, mediana cen oferowanych pojazdów na sprzedaż w serwisie zwiększyła się o 6,4 proc., co oznaczało szybszy wzrost niż stopa inflacji oraz wzrost wynagrodzeń. Szczególnie widoczne to było w trzech województwach: mazowieckim, podlaskim i śląskim. To jaka była średnia cen w poszczególnych częściach kraju, przedstawia poniższy wykres.
Samochody w przedziale cenowym powyżej 50 tysięcy złotych reprezentowały około 47 proc. wszystkich oferowanych pojazdów. Eksperci Otomoto podkreślają, że auta w tej kategorii miały wolniejszy obrót niż pojazdy w przedziale cenowym poniżej 50 tysięcy złotych. Wśród droższych samochodów, największy wzrost zanotowano (w porównaniu z rokiem 2022), wśród ofert aut w przedziale cenowym od 100 do 200 tysięcy złotych oraz powyżej 200 tysięcy złotych.
Za to zmniejszyła się dzienna liczba aktywnych ogłoszeń dotyczących pojazdów w przedziale cenowym do 50 tysięcy złotych. Ubyło najwięcej ogłoszeń sprzedaży pojazdów o wartości do 20 tysięcy złotych - było ich mniej niż samochodów o wartości powyżej 100 tysięcy złotych.
Abstrahując już od ceny, warto też zwrócić uwagę na to, jakie auta cieszą się największym powodzeniem. O tym, jakie samochody cieszą się większym zainteresowaniem powiedzieć nam może czas ekspozycji ogłoszenia w poszczególnych kategoriach pojazdów. Otomoto nie podało tu co prawda konkretnych marek, ale za to mamy sporo informacji o rodzajach nadwozi i sympatii kupujących co do rodzajów napędów.
W 2023 roku najtrudniej było sprzedać auto elektryczne, najszybciej nabywcę znajdowały za to samochody z instalacją na LPG. Najkrócej na nowego właściciela czekały małe auta miejskie, kompaktowe, SUV-y i minivany. W przypadku tych pierwszych nadal sporym zainteresowaniem cieszą się odmiany kombi. Z kolei najdłużej wystawione w serwisie ogłoszeniowym były samochody z nadwoziem cabrio i coupe - jak widać Polscy kierowcy to naród raczej pragmatyczny.