Toyota chce tym maluchem pokonać Dakar. Buggy ze "spalinowym silnikiem wodorowym"

Japan Mobility Show 2023 w Tokio to także znakomita okazja do pokazania tak ciekawych i ambitnych projektów jak HySE-X1. Małe buggy będzie miało bardzo ważne zadanie podczas Rajdu Dakar.

Jeśli nie śledzicie sportów motorowych, to na wstępie zaznaczymy, że do Rajdu Dakar nie zostało już wiele czasu. Najsłynniejszy rajd terenowy świata startuje 5 stycznia przyszłego roku, a zakończy się 19 stycznia. Aktualnie Rajd Dakar rozgrywany jest w Arabii Saudyjskiej. Toyota na swoim stoisku podczas Japan Mobility Show 2023 wystawiła pojazd, który ma się zmierzyć z tym ogromnym wyzwaniem. I wcale nie chodzi nam tu o auta Toyoty, które w Dakarze zwyciężają, a o sympatyczne buggy HySE-X1.

Zobacz wideo Ponad 70 lat historii i ponad 11 mln sprzedanych samochodów - nowa Toyota Land Cruiser

HySE-X1 - a co to w ogóle jest?

Dziwnie nazwanym buggy'm chwali się Toyota, ale to znacznie bardziej złożony projekt. HySE oznacza Hydrogen Small mobility & Engine technology. To stowarzyszenie badawczo-rozwojowe firm Kawasaki Motors, Suzuki Motor Corporation, Honda Motor Co., Yamaha Motor Co., Kawasaki Heavy Industries i Toyota Motor Corporation. HySE prowadzi badania nad małymi silnikami wodorowymi, a głównym celem zespołu jest rozwój transportu neutralnego klimatycznie.

HySE-X1 to prototyp z nieemitującym CO2 spalinowym silnikiem wodorowym. Inżynierowie będą mogli w skrajnych warunkach sprawdzić, jak innowacyjny silnik na wodór w ekstremalnych warunkach. Partnerem stowarzyszenia HySE jest Overdrive Racing, zespół rajdowy z siedzibą w Belgii, który ma w swoim dorobku wielokrotne starty w Rajdzie Dakar Toyotą Hilux.

Rajd Dakar to szczególne wydarzenie o bogatej historii i tradycji. Udział w nim da nam możliwość zaprezentowania wyników naszych badań oraz zebrania cennych danych do dalszego rozwoju. W tym niezwykle wymagającym rajdzie łatwiej będzie zidentyfikować potencjalne problemy i udoskonalić naszą technologię, aby móc jak najszybciej wprowadzić na rynek małe pojazdy wodorowe. Mamy nadzieję, że wszyscy będą nam kibicować!

- powiedział Kenji Komatsu, prezes HySE i dyrektor wykonawczy Technical Research & Development Center firmy Yamaha Motor Co. Poznaliśmy trochę szczegółów o HySE-X1.

Buggy HySE-X1 jedzie na Dakar

HySE-X1 mierzy 3530 mm długości, 2 070 mm szerokości i 1 700 mm wysokości. Jego masa to 1500 kg, a podwozie opracowane przez Overdrive Racing dostosowano do nowego napędu. Czterocylindrowy, 16-zaworowoy silnik DOHC to chłodzone cieczą 1.0 dostosowane do paliwa wodorowego. Za tankowanie wodoru i obsługę techniczną pojazdu będzie odpowiedzialny Overdrive Racing. Dla Toyoty nie pierwszy taki test w bojowych warunkach. Marka wniosła do projektu doświadczenie ze startów w wyścigach ENEOS Super Taikyu w Japoni wodorowej GR Corolli H2 Concept. Toyota do projektu wnosi m.in. budowę systemu kontroli bezpieczeństwa instalacji wodorowej w prototypie.

Jak to możliwe, że wodorowe buggy jedzie podbijać najtrudniejszy rajd terenowy świata? Podczas Rajdu Dakar 2024 startuje inicjatywa Mission 1000 Challenge. Ma zachęcić producentów samochodów do opracowania nowej generacji napędów neutralnych klimatycznie, takich jak silniki wodorowe, napędy elektryczne czy hybrydy na biopaliwa. W tekście wykorzystaliśmy zdjęcia producenta.

Więcej o: