Audi A4 jest typowym przedstawicielem segmentu D. Klasa D brzmi dumnie? Bez wątpienia tak. Niestety oznacza też windowanie ceny. Choć akurat w przypadku A4 bazowa kwota w cenniku wcale nie wygląda najgorzej. Tyle że suma dość szybko rośnie, gdy kupujący zapędzi się na listę opcji...
Najtańsze Audi A4 w polskim salonie sprzedaży kosztuje 158 600 zł. Za tą kwotę kupujący dostanie auto w wariancie sedan. Za kombi, zwane w gamie niemieckiej marki Avant, trzeba zapłacić już 166 200 zł. Czy to dużo? No właśnie nie. Dla porównania cennik BMW serii 3 startuje już od ponad 192 tys. zł, a Mercedesa klasy C od przeszło 200 tys. zł. Spora dysproporcja to jednak nie wynik chęci potęgowania zarobków przez BMW czy Mercedesa, a faktu że aktualne A4 jest modelem powoli wychodzącym z rynku. Zniknie z oferty najpóźniej w przyszłym roku. Zarówno BMW, jak i Mercedes stanowią zatem konstrukcje dużo nowocześniejsze.
O skali "promocyjności" ceny Audi A4 niech świadczy fakt, że model jest tylko o 5 tys. zł droższy od fabrycznie nowego Passata B8. Porównując te dwa auta, śmiało można stwierdzić, że różnica między segmentem aut popularnych a premium powoli się zaciera.
Blisko 159 tys. zł zapłacone za fabrycznie nowe Audi segmentu D to mocno rozsądna kwota. Niestety związanych z nią jest kilka niedogodności. A pierwsza dotyczy układu napędowego. Bazowo A4 otrzymuje silnik ukrywający się pod oznaczeniem 35 TFSI. Tak, standardem jest tu dwusprzęgłowa przekładnia S tronic. Z drugiej strony motor ma tylko 1,5 litra pojemności i 150 koni. 136-konny diesel o pojemności 2-litrów wywinduje cenę pojazdu do 173 400 zł. 204-konny benzyniak o pojemności 2-litrów z kolei sprawi, że wartość wpisana na fakturze wzrośnie do co najmniej 177 100 zł. A to przecież cały czas nie koniec wydatków.
Oferta Audi A4 jest skonfigurowana w taki sposób, że kupujący może się zdecydować na jeden z atrakcyjnie wycenionych pakietów wyposażenia dodatkowego. Dobry przykład dotyczy pakietu Technology. Ten oznacza dopłatę wynoszącą 10 350 zł. W zamian pojazd zostanie jednak wyposażony w nawigację satelitarną, lepszy system audio, phone box wzmacniający sygnał telefonu, wirtualny kokpit czy wielofunkcyjną kierownicę. Godną uwagi opcją jest także kosztujący 5430 zł pakiet Comfort. W jego przypadku standard poszerza się o komfortowy kluczyk, klimatyzację 3-strefową czy oświetlenie ambientowe.
Wybór pakietu Comfort zamiast dodawania poszczególnych opcji pojedynczo generuje oszczędność na poziomie 5940 zł. W przypadku pakietu Technology kupujący zyskuje już 9050 zł.
Po dodaniu dwóch pakietów i przy pozostaniu przy bazowym silniku cena Audi A4 rośnie do 174 380 zł. A przecież jeszcze warto zainwestować w stylistykę. Tak, żeby sedan segmentu premium zaczął nieco lepiej wyglądać. Warto też poczynić inwestycję w lepsze światła LED-owe czy systemy bezpieczeństwa. To sprawi, że cena A4 wzrośnie i to znacząco. Choć cały czas będzie niższa od klasowych rywali ze stajni BMW czy Mercedesa. Nie ma się zatem co dziwić, że w polskich rankingach sprzedaży A4 bije na głowę serię 3 i klasę C.