Ile kosztuje najtańszy motocykl na prawo jazdy kategorii A2?

Dziś nasz statystyczny kierowca chce kupić fabrycznie nowy motocykl, którym można jeździć z prawem jazdy kategorii A2. Jak szeroka jest rynkowa oferta? I który model wydaje się szczególnie budżetowy? Przyjrzeliśmy się ofercie kilku marek.

O rynku motoryzacyjnym od praktycznej strony opowiadamy również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Prawo jazdy kat. A2 może zdobyć osoba, która ukończyła 18. rok życia. Po odbyciu kursu i zdaniu egzaminu w WORD-zie otworzy się przednią świat motocykli, których silnik może zaoferować nawet 35 kW mocy. Przy czym tu stosuje się wymóg dodatkowy. Bo stosunek mocy do masy własnej nie może przekraczać 0,2 kW/kg. Pojemność jednostki napędowej pozostaje bez znaczenia.

Zobacz wideo Jazda motocyklem na jednym kole zakończona bolesną przewrotką

Ile kosztuje najtańszy motocykl na prawo jazdy kategorii A2?

Przeglądając ofertę motocykli, które spełniają powyższe wymogi i są dostępne w polskich salonach sprzedaży, nietrudno dość szybko natknąć się na markę Romet. Tak, to polska firma. Polska nie oznacza jednak gorsza. Zwłaszcza w momencie, w którym kierujący dostrzeże hitowy model Bajaj Dominar D400. Te jednoślady sprzedają się jak ciepłe bułeczki. A decydują o tym przede wszystkim cztery fakty.

  • Po pierwsze mówimy o motocyklu, który ma silnik o pojemności 400 cm3 i mocy sięgającej 40 koni mechanicznych. Moment obrotowy wynosi 35 Nm, a prędkość maksymalna to 148 km/h.
  • Po drugie pojazd zostanie katalogowo wyceniony przez Rometa na 21 999 zł. Katalogowo. Zdarzają się bowiem oferty, w ramach których z kwoty tej można urwać kilka dodatkowych tysięcy! Wtedy cena staje się bardziej niż atrakcyjna.
  • Po trzecie wygląda piekielnie atrakcyjnie! Czarne, matowe malowanie i opływowa sylwetka sprawiają, że na pierwszy rzut oka Bajaj prezentuje się jak dużo bardziej dojrzały jednoślad.
  • Po czwarte Romet Bajaj Dominar D400 to tak naprawdę polskie wcielenie KTM-a Duke 390. Duke 390, który jest wyceniany już na 27 360 zł. To ponad 5 tys. zł więcej.

Oferta tanich motocykli na A2 w Polsce jest dużo szersza. W palecie Junak, Honda czy Yamaha

Bajaj Dominar D400 można prowadzić z prawem jazdy kategorii B. A do tego ma wyjątkowy styl, niską cenę i poniekąd polskie korzenie. Co jednak ma zrobić kierowca, któremu ten motocykl nie do końca pasuje? Może oczywiście poszukiwać dalej. To z kolei oznacza, że będzie musiał wziąć pod uwagę kilka kolejnych kandydatur. Przykład? Oto one:

  • Junak RX-401, czyli motocykl typu adventure. Ma blisko 37-konny, dwucylindrowy silnik o pojemności 401 cm3. Ten rozpędza go nawet do 139 km/h. Cena bazowa jednośladu to 22 990 zł.
  • Junak SR 400, który wygląda trochę jak... krótki chopper. Tak, nawiązanie do amerykańskich legend to nadużycie i pewnie rozbawi wielu maniaków jednośladów. Ten motocykl ma jednak niezaprzeczalny styl. A do tego prawie 43 konie mocy i silnik o pojemności 401 cm3. Cena? Ta startuje od 23 499 zł. To topowy produkt Junaka. W rynkowych realiach cena nadal jest jednak niska.
  • Yamaha MT-03, czyli... mroczna błyskawica. Motocykl ma silnik o pojemności wynoszącej tylko 321 cm3, ale oferuje 42 konie mocy i stosunkowo niską masę na poziomie 168 kg. A do tego kosztuje 29 700 zł.
  • Honda CB500F z 2-cylindrowym silnikiem o pojemności 471 cm3 i mocy blisko 48 koni mechanicznych. Znana marka i stylowe połączenie czarnych elementów ze złotym widelcem ma niestety swoją cenę. Ta startuje od 30 900 zł.
  • Yamaha R3, czyli baby-ścigacz. Silnik jest ten sam, co w modelu MT-03. Identyczna jest nawet masa. Tu jednak dopłaca się za styl. Cennik startuje niestety od 32 900 zł. Jest zatem o prawie 11 tys. zł droższy od Rometa.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.