O nowych samochodach piszemy więcej na stronie głównej gazeta.pl. Cupra Formentor zaskoczyła wszystkich, pewnie nawet trochę samego producenta. Hiszpańska marka na pewno była przekonana, że odniesie sukces, ale... aż taki i na takim rynku jak Polska? W tegorocznych podsumowaniach sprzedaży nad Wisłą Cupra Formentor regularnie zaczęła się meldować w pierwszej dziesiątce bestsellerów. Jesteśmy bardzo ciekawi podsumowania całego 2023 r. Czy Formentor utrzyma znakomitą formę? Dzisiaj sprawdzamy bazową propozycję w gamie, która jest zaskakująco przyjazna.
Formentor to zupełnie nowy model, od początku opracowany przez Hiszpanów i zarezerwowany tylko dla Cupry. Bazuje oczywiście na platformie MQB Evo i korzysta z klocków Grupy Volkswagen, ale nie znajdziemy mu w niej bezpośredniego odpowiednika.
Cupra Formentor wymyka się też podziałom na SUV-y i klasyczne nadwozia. To crossover, mający w sobie dużo z praktycznego SUV-a, lekko nawiązujący sylwetką do coupe (to coraz częstszy zabieg) i czerpiący garściami z hot hatchy. Mierzy 4 450 mm długości, 1 839 mm szerokości i 1 511 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2 680 mm, a to ma się przełożyć na sporo miejsca na tylnej kanapie. Praktyczne walory Formentora podkreśla bagażnik o pojemności 450 l.
Cupra znacznie poszerzyła swoją ofertę, dodając do niej też bazowe silniki, co sprawia, że Cupra Formentor potrafi zaskoczyć ceną. Aktualny polski cennik otwiera 135 400 złotych za crossovera z czterocylindrowym silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM z ręczną, sześciobiegową skrzynią biegów. Trzeba przyznać, że to bardzo atrakcyjna cena. Zwłaszcza, że aktualnie zwykłe mieszczuchy z segmentu B potrafią kosztować około 100 tysięcy złotych.
Co więcej, Cupra Formentor wypada nieźle także na tle konkurentów ze swojego segmentu. W szeroko pojętej klasie kompaktowych SUV-ów ostatnio furorą robią też południowokoreańskie modele, Hyundai Tucson oraz Kia Sportage. Ich ceny startują od ponad 120 tysięcy złotych, Formentor nie jest więc dużo droższy, a kusi ciekawą stylistyką i nowoczesnym wnętrzem.
Cupra Formentor jest też dostępna z tym silnikiem z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów DSG. Cennik Cupry 1.5 TSI 150 KM DSG otwiera 145 600 złotych.
W ofercie Cupry Formentora znajdziemy kilka przeróżnych wersji. Są mocne silniki dwulitrowe, jest motor prosto z Golfa R, ładowane z gniazdka hybrydy, a nawet potężny pięciocylindrowa jednostka rodem z Audi RS3. Czy bazowy Formentor 1.5 TSI to dobry wybór? Naszym zdaniem jak najbardziej. To wstęp do świata Cupry, ale wcale nie jest to wersja, która ma tylko ładnie wyglądać w cenniku.
Za 134 500 złotych dostajemy kawał praktycznego crossovera, który przyciąga spojrzenia na drodze. 150-konny silnik zapewnia w zupełności wystarczające osiągi. Poniżej dziewięciu sekund do setki to dla większości kierowców aż nadto. Z doświadczenia wiemy też, że 1.5 TSI potrafi być bardzo przyjazne dla portfela. Nieźle wygląda także wyposażenie. Z pewnością można by wydać jeszcze kilka tysięcy złotych na dodatkowe pakiety i kilka bajerów, ale już bazowy Formentor ma sporo do zaoferowania.