REKLAMA
Advertisement

Ta droga skróci dojazd ze Śląska nad Bałtyk i odciąży autostradę A4. Ruszył przetarg

Droga ta, o długości ponad 30 km, będzie nowoczesnym szlakiem komunikacyjnym, zaprojektowanym z myślą o wygodzie kierowców oraz ochronie środowiska. Jej trasa przebiega przez wielkopolskie powiaty ostrowski, ostrzeszowski i kępiński, mijając malownicze lasy w Antoninie, omijając zatłoczone Ostrzeszów i Kępno. To ważny odcinek drogi S11.

Prace nad rozbudową drogi ekspresowej S11 nabierają tempa. Łącznie aż 19 firm złożyło oferty na budowę dwóch odcinków tej trasy, które połączą Ostrów Wielkopolski z Kępnem. Droga o łącznej długości ponad 30 km stanowi kluczowy element poprawy połączeń między Wielkopolską a Śląskiem, odciążając jednocześnie przepełnioną autostradę A4.

Zobacz wideo

Dwa nowe odcinki S11 - oferty na budowę

Łącznie 19 firm złożyło oferty na realizację dwóch odcinków S11 o łącznej długości ponad 30 km. Koszty budowy oszacowano w przedziale od 549 do 716 mln zł. Propozycje zostaną teraz poddane szczegółowej analizie, aby wyłonić najkorzystniejsze oferty.

Prace zostały podzielone na dwa odcinki:

  • Przygodzice – Ostrzeszów Północ (12 km): Najtańszą ofertę złożyła firma Mirbud (549 mln zł), a najdroższą Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor (680 mln zł).
  • Ostrzeszów Północ – Kępno Północ (18 km): Najniższą cenę zaproponował Budimex (588 mln zł), a najwyższą ponownie Intercor (716 mln zł).

Harmonogram i kluczowe elementy budowy nowych odcinków S11

Budowa nowych odcinków S11 przebiegać będzie w formule "Projektuj i buduj" w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Po podpisaniu umów wykonawcy będą mieli 10 miesięcy na opracowanie projektów budowlanych i uzyskanie decyzji ZRID. Prace terenowe rozpoczną się w IV kwartale 2026 r., a ich zakończenie zaplanowano na pierwszą połowę 2029 roku.

Najważniejsze elementy inwestycji obejmują:

  • Dwujezdniową drogę ekspresową z rezerwą terenu pod trzeci pas ruchu.
  • Przebudowę istniejących dróg kolidujących z nową trasą.
  • Budowę węzłów drogowych Przygodzice, Antonin, Ostrzeszów Północ, Ostrzeszów Południe oraz Kępno Północ.
  • Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) w Bledzianowie i Kozłach.
  • Ponad 46 obiektów inżynierskich oraz przejścia dla zwierząt, co jest istotne z punktu widzenia ochrony środowiska.
  • Ekrany akustyczne oraz zbiorniki retencyjne.

Nowe odcinki S11 mają kluczowe znaczenie dla usprawnienia ruchu między Wielkopolską a Śląskiem. Trasa ta w znacznym stopniu odciąży A4, która obecnie pełni rolę głównej arterii transportowej w regionie. Dzięki inwestycji skróci się czas podróży, a także poprawi dostępność komunikacyjną mniejszych miejscowości wzdłuż trasy.

Stan realizacji pozostałych odcinków S11

Oprócz wspomnianych odcinków, intensywne prace trwają na innych fragmentach S11 w województwie wielkopolskim. Wśród nich znajdują się:

  • Obwodnica Kępna, której realizacja zakończy się w 2027 roku.
  • Trasa Oborniki – Poznań, której oddanie do użytku planowane jest na 2028 rok.

Dla pozostałych odcinków, takich jak Szczecinek – Piła czy Jarocin – Ostrów Wielkopolski, trwają procedury środowiskowe i przygotowawcze. W sumie obejmują one ponad 220 km drogi ekspresowej.

Więcej o: