Prace nad rozbudową drogi ekspresowej S11 nabierają tempa. Łącznie aż 19 firm złożyło oferty na budowę dwóch odcinków tej trasy, które połączą Ostrów Wielkopolski z Kępnem. Droga o łącznej długości ponad 30 km stanowi kluczowy element poprawy połączeń między Wielkopolską a Śląskiem, odciążając jednocześnie przepełnioną autostradę A4.
Łącznie 19 firm złożyło oferty na realizację dwóch odcinków S11 o łącznej długości ponad 30 km. Koszty budowy oszacowano w przedziale od 549 do 716 mln zł. Propozycje zostaną teraz poddane szczegółowej analizie, aby wyłonić najkorzystniejsze oferty.
Prace zostały podzielone na dwa odcinki:
Budowa nowych odcinków S11 przebiegać będzie w formule "Projektuj i buduj" w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Po podpisaniu umów wykonawcy będą mieli 10 miesięcy na opracowanie projektów budowlanych i uzyskanie decyzji ZRID. Prace terenowe rozpoczną się w IV kwartale 2026 r., a ich zakończenie zaplanowano na pierwszą połowę 2029 roku.
Najważniejsze elementy inwestycji obejmują:
Nowe odcinki S11 mają kluczowe znaczenie dla usprawnienia ruchu między Wielkopolską a Śląskiem. Trasa ta w znacznym stopniu odciąży A4, która obecnie pełni rolę głównej arterii transportowej w regionie. Dzięki inwestycji skróci się czas podróży, a także poprawi dostępność komunikacyjną mniejszych miejscowości wzdłuż trasy.
Oprócz wspomnianych odcinków, intensywne prace trwają na innych fragmentach S11 w województwie wielkopolskim. Wśród nich znajdują się:
Dla pozostałych odcinków, takich jak Szczecinek – Piła czy Jarocin – Ostrów Wielkopolski, trwają procedury środowiskowe i przygotowawcze. W sumie obejmują one ponad 220 km drogi ekspresowej.