Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zadeklarowała, że Północną Obwodnicą Krakowa, którą stanowi droga ekspresowa S52 od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice o długości ponad 12 kilometrów, kierowcy pojadą jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Obietnica ta zostanie dotrzymana, ponieważ w poniedziałek 23 grudnia 2024 r. zmotoryzowanym zostanie udostępniona równolegle S52 oraz S7 na odcinku Widoma - Kraków.
Dzięki drogom ekspresowym S52 i S7 sytuacja komunikacyjna w aglomeracji krakowskiej ma znacząco się poprawić oraz wpłynąć na lepsze warunki jazdy i bezpieczeństwo ruchu, a także zwiększyć komfort życia i bezpieczeństwo okolicznych mieszkańców. Północny odcinek obwodnicy upłynni ruch w mieście oraz zapewni szybsze podróżowanie w kierunku Warszawy. W ramach tej inwestycji poza samą obwodnicą w budowę włączono 33 km dróg lokalnych, mających usprawnić komunikację pomiędzy poszczególnymi miejscowościami i osiedlami leżącymi wzdłuż S52.
Nowy fragment S52 to liczący 12,3 km odcinek dwujezdniowej i trzypasmowej drogi ekspresowej, który połączy dzielnice Bronowice i Prądnik Biały z Nową Hutą. Na trasie powstały dwa tunele, w Zielonkach i Dziekanowicach, o długości odpowiednio 653 i 496 m. Innym znaczącym obiektem na tej trasie jest estakada w Węgrzcach i Bosutowie o długości 569 m.
Północna Obwodnica Krakowa jest budowana przez konsorcjum Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut (lider), Mosty Łódź oraz Gulermak. Wartość prac to ponad 1,4 mld zł. Inwestycja jest realizowana w ramach RPBDK. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 680 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Ten odcinek to ostatnia część trasy ekspresowej S7, której brakuje do połączenia Warszawy i Krakowa. Trasa składa się z dwóch części. Pierwsza z nich, tzw. odcinek pozamiejski, to dwupasmowa droga ekspresowa łącząca Widomą z węzłem Mistrzejowice. Od węzła Raciborowice S7 będzie miała trzy pasy. Całość ma 13,3 km i łączy się z S52 Północną Obwodnicą Krakowa. Od węzła Mistrzejowice trasa biegnie przez silnie zurbanizowany teren Nowej Huty, omijając po zachodniej stronie kombinat metalurgiczny.
Wykonawcą trasy z Widomej do Nowej Huty jest konsorcjum Gulermak (lider) i Mosty Łódź. Wartość prac to nieco ponad 1 mld zł. Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK). Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i ponad 420 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.