Otworzyli jeszcze przed świętami. Ta malownicza trasa w stronę gór była ruiną. Wygodniej nie tylko na narty

Fatalny stan nawierzchni i zniszczone chodniki oraz pobocza. Popularna trasa turystyczna była już w tak złym stanie, że nie można było odwlekać poważnego remontu. Po trzech latach doczekaliśmy się nowej drogi wojewódzkiej DW 948. To jedna z bardziej malowniczych tras w Polsce.

278 mln zł w trzy lata. Tyle wydano na ponad 17 km popularnej trasy turystycznej. Jej stan techniczny był już tak zły, że nie można było zwlekać z remontem. Droga wojewódzka DW 948 na Żywiecczyźnie (od skrzyżowania z drogą krajową DK52 w Kobiernicach do skrzyżowania z DW 946 w Żywcu) wreszcie doczekała się jakże wyczekiwanej modernizacji. Od grudnia można z niej już w pełni korzystać. Wykonawca zdążył przed tegorocznymi świętami Bożego Narodzenia.

Zobacz wideo The Best of Moto 2024

Duże wyzwanie techniczne na DW948

Za przebudowę odpowiedzialny był Strabag. Firma zmodernizowała trasę na wszystkich wyznaczonych odcinkach w powiecie żywieckim. To było spore wyzwanie techniczne. Wykonawca musiał zmierzyć się z prowadzeniem robót na terenie gruntów skalistych, osuwisk czy stromych zboczy. By wzmocnić podłoże zastosował pale żelbetowe, kotwy gruntowe, palisady betonowe oraz kamienie układane na warstwie betonu cementowego.

Przebieg remontowanego odcinka DW948
Przebieg remontowanego odcinka DW948 Strabag
Na trasie występują tereny aktywnych osuwisk, dziewięć obiektów mostowych, w tym: most nad rzeką Sołą, most nad jarem, most nad Wilczym Jarem, most nad potokiem Oczków oraz przepusty przeprowadzające istniejące cieki pod drogą wojewódzką. Ukształtowanie drogi wymuszało usytuowanie licznych konstrukcji oporowych, stanowiące zabezpieczenie skarp wzgórza lub umocnienie korpusu drogi – Zbigniew Tabor, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
DW948
DW948 UMWS

Wyzwaniem były także narzucone ograniczenia. Zdecydowano, by na tyle na ile to możliwe ograniczyć ingerencję w zbocza gór (szczególnie w czynne obszary osuwiskowe). W rejonie potoków Żarnówka Mała i Żarnówka Wielka poszerzono koronę drogi łączącej przeprawy mostowe. Stąd żelbetowa konstrukcja osadzona na palach wprowadzonych w twardą skałę. 

Więcej o: