Węzeł Gliwice-Sośnica został otwarty dla ruchu 23 grudnia 2009 roku. Łączy on autostradę A1 z A4 oraz drogą krajową nr 44. W pobliżu znajduje się również węzeł A1 z Drogową Trasą Średnicową (DTŚ). Po ukończeniu węzeł ten był największym zarówno w Polsce jak i Europie. Nie każdy wie o tym, że na jego realizację pojawił się już za czasów Gierka. Wtedy też autostrady A1 i A4 były w fazie dalekich planów. W czasach PRL-u zrealizowanie tych inwestycji okazało się być niemożliwe z powodu problemów finansowych.
Jeszcze w 2024 roku kierowcy będą mogli przejechać północną obwodnicą Krakowa w ramach drogi ekspresowej S52. Stanowi ona część dużej inwestycji związanej z budową węzła Mistrzejowice. To będzie kluczowy punkt na mapie, który połączy wszystkie odcinki obwodnicy Krakowa. Będzie zlokalizowany w północno-wschodniej części miasta, a dojedziemy do niego trzema drogami:
W rozmowie z Bartłomiejem Ziają w Radio Kraków 2 grudnia 2024 roku był dr hab. inż. Jacek Chmielewski z Politechniki Krakowskiej. Specjalista zauważa, że oddanie pierwszego odcinka od strony północnej będzie dużym ułatwieniem dla wielu kierowców, którzy podróżują z Warszawy do Krakowa. - [...] po pierwsze w dużo prostszy i szybszy sposób, po drugie odciąży ścisłe centrum [...]. Dzięki temu myślę, że miasto zarówno zyska od strony komunikacyjnej, jak i od strony gospodarczej - tłumaczył.
Chmielewski odniósł się również błędów projektowych, których dopatrzył się ekspert w dziedzinie transportu i drogownictwa kilka lat temu. Jednym z głównych zarzutów było niedokładne oszacowanie natężenia ruchu, co wpływa na ryzyko zakorkowania północnej obwodnicy i węzła Mistrzejowice. - [..] rzeczywiście od nowa analizowaliśmy rozkład ruchu. Oparliśmy się o najświeższe dane dla miasta Krakowa i wpływ Krakowa na ten węzeł. Faktycznie węzeł został przeprojektowany, został zmieniony zupełnie schemat węzła, który powinien umożliwić znacznie płynniejszą jazdę - skwitował ekspert.
Jeśli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.