Pierwszy odcinek liczy 2 kilometry i łączy północno-wschodnią część miasta z drogą prowadzącą w kierunku Kęt. To wschodnia część nowej drogi krajowej nr 44, która w przyszłości będzie liczyła 9 kilometrów i połączy miasto z węzłem Oświęcim na budowanej drodze ekspresowej S1. Cała obwodnica ma być gotowa do połowy 2026 roku.
Nowa trasa ma kluczowe znaczenie dla rozwoju infrastruktury drogowej w regionie. Dzięki niej możliwe będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Oświęcimia, co poprawi bezpieczeństwo i komfort mieszkańców oraz zwiększy płynność przejazdu w regionie. Jak podkreśla Kacper Michna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, już teraz udostępniony fragment trasy znacznie ułatwi komunikację, skracając czas podróży między poszczególnymi częściami miasta oraz w kierunku południowych miejscowości.
Nowa droga przebiega przez trzy mosty - na Wiśle, Sole i rzeczce Młynówce – które zostały zaprojektowane z myślą o harmonii z otoczeniem. W związku z bliskością byłych obozów Auschwitz i Birkenau inwestycję przygotowano z najwyższą dbałością o ochronę światowego dziedzictwa. W procesie projektowym uwzględniono zalecenia zawarte w „Raporcie z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa - Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945)". To pierwszy w Polsce przypadek, w którym realizacja inwestycji drogowej została tak ściśle podporządkowana ochronie miejsc wpisanych na listę UNESCO. Koszt budowy trasy to ponad 615 mln złotych.
W celu minimalizacji wpływu obwodnicy na krajobraz w sąsiedztwie historycznych terenów, zastosowano specjalne rozwiązania techniczne. Trasa została częściowo zasłonięta wałem ziemnym, a most na Sole zaprojektowano w sposób, który nie ingeruje w otoczenie. Co więcej, zamiast budowy wiaduktu nad linią kolejową, przewidziano przejazd pod torami. Ten fragment budowy będzie największym wyzwaniem technicznym, ponieważ zakłada przeciśnięcie pod czynną linią kolejową konstrukcji obejmującej trzy pasy ruchu. Operacja ta, planowana na przełom 2025 i 2026 roku, będzie pierwszym tego typu przedsięwzięciem w Polsce.
Po ukończeniu całej inwestycji 9-kilometrowa obwodnica połączy miasto z drogą ekspresową S1, umożliwiając szybszy dojazd zarówno na południe - w stronę Beskidów, jak i na północ - do autostrady A4. Droga będzie wyposażona w sześć punktów połączenia z lokalnymi trasami. Znajdą się tam między innymi ronda turbinowe przy ul. Wolskiej, Wojewódzkiej, Legionów, Jagiełły i Zatorskiej. Każdy pas ruchu na obwodnicy będzie miał szerokość 3,5 metra, co zapewni wygodę i bezpieczeństwo użytkownikom drogi.