• Link został skopiowany

Przy drogach pojawią się nowe kamery. Wyjaśniamy do czego służą

Na polskich drogach już wkrótce pojawią się tajemnicze urządzenia, które na pierwszy rzut oka mogą przypominać klasyczne radary. Jednak tym razem nie będzie chodzio o łapanie kierowców na przekroczeniu prędkości. Kamery będą miały inne zadanie
Kamery ustawiane przy drogach przez GDDKiA
GDDKiA

Kamery posłużą GDDKiA do badań i planowania przyszłych inwestycji. "To część Generalnego Pomiaru Ruchu, który pozwoli nam lepiej zrozumieć, co i jak porusza się po naszych drogach" – tłumaczy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. 

Setki punktów w całej Polsce 

W 2025 roku GDDKiA przeprowadzi wielkie badanie natężenia ruchu na autostradach, drogach ekspresowych i krajowych. W całym kraju wyznaczonych zostanie mnóstwo punktów pomiarowych, w których zainstalowane zostaną kamery rejestrujące ruch. Samo województwo opolskie będzie miało ich aż 104! 

Zobacz wideo

To ambitne przedsięwzięcie pozwoli podzielić drogi na charakterystyczne odcinki i dokładnie zbadać, ile i jakie pojazdy się nimi poruszają. Co ważne, badanie ominie odcinki dróg krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu. 

Co będą rejestrować kamery przy drogach? 

Kamery uchwycą wszystko - od samochodów osobowych i ciężarówek, przez motocykle i autobusy, aż po rowery czy hulajnogi elektryczne. Dane będą zbierane w dziewięciu konkretnych terminach w 2025 roku, a także całodobowo przez automatyczne liczniki. Analiza obejmie takie parametry jak: 

  • średni dobowy ruch w typowe dni robocze (wtorek, środa, czwartek);  
  • średni dobowy ruch letni (lipiec, sierpień);  
  • średni ruch dzienny (od 6:00 do 18:00);  
  • średni ruch wieczorny (od 18:00 do 22:00);  
  • średni ruch nocny (od 22:00 do 6:00);  
  • rodzaje pojazdów;  
  • kierunki ruchu.  

To już 100 lat badań ruchu drogowego 

Generalny Pomiar Ruchu to projekt z długą tradycją. Pierwszy taki pomiar przeprowadzono w Polsce w 1926 roku, kiedy dróżnicy ręcznie zapisywali dane o przejeżdżających pojazdach. Dziś, sto lat później, zadanie przejęły nowoczesne kamery i algorytmy. 

GDDKiA podkreśla, że wyniki badania będą niezwykle przydatne dla planowania rozwoju infrastruktury drogowej i dostosowywania jej do potrzeb użytkowników. Efekty tych działań poznamy w 2026 roku, w symboliczną rocznicę pierwszego badania ruchu na drogach w Polsce. 

Więcej o: