Planowana inwestycja zakłada budowę trzech odcinków, które będą stanowiły uzupełnienie istniejącej już infrastruktury drogowej, w tym obwodnic Nowej Dęby i Kolbuszowej, realizowanych w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Jak informuje GDDKiA, projekt ma na celu nie tylko poprawę płynności ruchu na trasie północ-południe, ale również ograniczenie negatywnego wpływu ruchu tranzytowego na obszary zabudowane oraz zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników dróg.
Nowa droga nr 9 zostanie podzielona na trzy odcinki:
Wykonawcy mają możliwość składania ofert dla jednego, dwóch lub wszystkich trzech odcinków. Dokumenty będą oceniane według kryteriów, w tym ceny (60 proc. oceny) oraz doświadczenia zespołów (40 proc. oceny), co podkreśla znaczenie jakości wykonania prac.
Przyszły wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, w tym ruchowych, środowiskowych i technicznych. Celem tych analiz będzie ustalenie optymalnego przebiegu nowych odcinków DK9 oraz wstępne ustalenie rozwiązań projektowych, które obejmą m.in. sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami drogi i obsługę terenów przyległych. Uzyskanie DŚU jest kluczowym krokiem przed rozpoczęciem prac przygotowawczych na etapie koncepcji programowej, która zdefiniuje zakres robót niezbędnych do realizacji inwestycji.
Budowa nowego odcinka drogi krajowej nr 9 ma kluczowe znaczenie dla poprawy transportu w kierunku północ-południe. Obecny przebieg drogi, ze względu na duże natężenie ruchu tranzytowego, jest uciążliwy dla obszarów zabudowanych. Statystyki z Generalnego Pomiaru Ruchu w latach 2020-2021 wskazują, że na niektórych odcinkach drogi średni dobowy ruch pojazdów wynosił od 6 do 33 tysięcy pojazdów, co znacząco wpływa na komfort podróży.
W związku z tym nowy przebieg DK9 ma na celu odsunięcie ruchu tranzytowego od obszarów zabudowanych, co pozwoli na usprawnienie komunikacji, a także poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Dodatkowo nowa droga ma przyczynić się do likwidacji tzw. wąskich gardeł, które spowalniają ruch pojazdów.
Inwestycja związana z budową nowej DK9 to część szerszego Programu budowy 100 obwodnic (PB100), realizowanego na terenie całej Polski. W województwie podkarpackim powstanie osiem nowych obwodnic, z czego dwie – obwodnica Nowej Dęby i Kolbuszowej – są bezpośrednio związane z nowym przebiegiem DK9. Obwodnice te mają na celu zredukowanie obciążenia ruchu w miastach i poprawę warunków życia ich mieszkańców.
Oprócz realizowanego II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 oraz obwodnic Pilzna i Jasła będących na etapie postępowania przetargowego, są to jeszcze obwodnice:
Źródło: GDDKiA