Powstanie 60 km zupełnie nowej trasy. Połączy autostradę A4 z S74

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na zaprojektowanie budowy nowego odcinka drogi krajowej nr 9, który połączy trasę S74 w okolicy Tarnobrzega z węzłem Rzeszów Zachód na autostradzie A4. Nowa trasa będzie miała długości 60 kilometrów.

Planowana inwestycja zakłada budowę trzech odcinków, które będą stanowiły uzupełnienie istniejącej już infrastruktury drogowej, w tym obwodnic Nowej Dęby i Kolbuszowej, realizowanych w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Jak informuje GDDKiA, projekt ma na celu nie tylko poprawę płynności ruchu na trasie północ-południe, ale również ograniczenie negatywnego wpływu ruchu tranzytowego na obszary zabudowane oraz zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników dróg.

Nowa droga nr 9 zostanie podzielona na trzy odcinki:

  • Odcinek od drogi ekspresowej S74 do obwodnicy Nowej Dęby (około 19 km).
  • Odcinek od obwodnicy Nowej Dęby w miejscowości Komorów do obwodnicy Kolbuszowej (około 11 km).
  • Odcinek od obwodnicy Kolbuszowej w miejscowości Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (około 14 km).

Wykonawcy mają możliwość składania ofert dla jednego, dwóch lub wszystkich trzech odcinków. Dokumenty będą oceniane według kryteriów, w tym ceny (60 proc. oceny) oraz doświadczenia zespołów (40 proc. oceny), co podkreśla znaczenie jakości wykonania prac.

Analizy i planowanie nowej drogi nr 9

Przyszły wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, w tym ruchowych, środowiskowych i technicznych. Celem tych analiz będzie ustalenie optymalnego przebiegu nowych odcinków DK9 oraz wstępne ustalenie rozwiązań projektowych, które obejmą m.in. sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami drogi i obsługę terenów przyległych. Uzyskanie DŚU jest kluczowym krokiem przed rozpoczęciem prac przygotowawczych na etapie koncepcji programowej, która zdefiniuje zakres robót niezbędnych do realizacji inwestycji.

Cel inwestycji

Budowa nowego odcinka drogi krajowej nr 9 ma kluczowe znaczenie dla poprawy transportu w kierunku północ-południe. Obecny przebieg drogi, ze względu na duże natężenie ruchu tranzytowego, jest uciążliwy dla obszarów zabudowanych. Statystyki z Generalnego Pomiaru Ruchu w latach 2020-2021 wskazują, że na niektórych odcinkach drogi średni dobowy ruch pojazdów wynosił od 6 do 33 tysięcy pojazdów, co znacząco wpływa na komfort podróży.

W związku z tym nowy przebieg DK9 ma na celu odsunięcie ruchu tranzytowego od obszarów zabudowanych, co pozwoli na usprawnienie komunikacji, a także poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Dodatkowo nowa droga ma przyczynić się do likwidacji tzw. wąskich gardeł, które spowalniają ruch pojazdów.

Zobacz wideo

Program budowy 100 obwodnic

Inwestycja związana z budową nowej DK9 to część szerszego Programu budowy 100 obwodnic (PB100), realizowanego na terenie całej Polski. W województwie podkarpackim powstanie osiem nowych obwodnic, z czego dwie – obwodnica Nowej Dęby i Kolbuszowej – są bezpośrednio związane z nowym przebiegiem DK9. Obwodnice te mają na celu zredukowanie obciążenia ruchu w miastach i poprawę warunków życia ich mieszkańców.

Oprócz realizowanego II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 oraz obwodnic Pilzna i Jasła będących na etapie postępowania przetargowego, są to jeszcze obwodnice:

  • Nowej Dęby w ciągu DK9,
  • Kolbuszowej w ciągu DK9,
  • Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
  • Przemyśla w ciągu DK28/DK77,
  • Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73.

Źródło: GDDKiA

Więcej o: