Zwycięską ofertę opiewającą na 7,3 mln zł złożyła firma Multiconsult Polska. To ona w ciągu najbliższych 15 miesięcy zaprojektuje nową trasę (w tym także opracuje wniosek o wydanie decyzji ZRID). Mowa o 24-kilometrowym odcinku o parametrach drogi ekspresowej pomiędzy Knyszynem a Korycinem, położonymi na północ od Białegostoku. Docelowo trasa połączy powstającą S16 Knyszyn – Krynice z realizowaną właśnie obwodnicą Suchowoli.
"Podpisując umowę tylko na opracowanie dokumentacji projektowej, działamy zgodnie z ustaleniami wynikającymi z rozmów z przedstawicielami Komisji Europejskiej. Decyzja o realizacji tej inwestycji zostanie bowiem podjęta po zakończeniu wielostronnej analizy sieci drogowej w woj. podlaskim i warmińsko-mazurskim. Planowany odcinek – jeśli zostanie zrealizowany – przejmie ruch tranzytowy z istniejącej DK8 przechodzącej przez Puszczę Knyszyńską" - informuje GDDKiA.
W ramach inwestycji zaplanowano powstanie trzech węzłów drogowych:
Co więcej, drogowcy mają w planach przebudowę istniejących dróg, które kolidowałaby z nową trasą. Stworzą także dodatkowe jezdnie do obsługi ruchu lokalnego, chodniki, drogi rowerowe, urządzenia ochrony środowiska (zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt), a także system odwodnienia.
Drogowcy, rozpisując przetarg, mieli z tyłu głowy fakt kończącej się ważności decyzji środowiskowej, która zostało uprzednio wydana na potrzeby mającej powstać trasy. Dokument wydany jeszcze w grudniu 2015 roku, przestanie obowiązywać w lutym 2016 roku. Na jego podstawie realizowany jest już odcinek drogi ekspresowej S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód, a także podpisane zostały umowy na projekt i budowę S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo oraz S16 Knyszyn – Krynice.