Niewielkie wsie położone w woj. małopolskim i biegnąca przez nie droga wojewódzka 781 prowadząca z Chrzanowa. To kluczowy szlak komunikacyjny na odcinku między Krakowem a Oświęcimiem. Szlak ten jednak przecina w pewnym punkcie rzekę Wisłę. Właśnie tam trwa wymiana mostu drogowego.
Do tej pory ruch był realizowany przez przeprawę wybudowaną w latach 80. XX wieku. Ta nie spełniała jednak wymogów tonażowych, które były konieczne na DW 781. Dodatkowo budowla wymagała gruntownego remontu. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie zdecydował zatem o zburzeniu starej przeprawy i postawieniu nowej. Rozbiórka wystartowała w czerwcu 2024 r.
Czy to oznacza, że nie da się przejechać przez Wisłę w tym punkcie? Nic z tych rzeczy. Do dyspozycji kierowców oddany został bowiem most tymczasowy. Kierowcy będą z niego korzystać do momentu oddania do użytku nowej przeprawy. Ma on 300 m długości, co oznacza, że to prawdopodobnie najdłuższy most tymczasowy w Polsce. Pozwoli na przejazd pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 40 ton. Zachowa zatem pełne parametry pozwalające na przejazd DW 781 wszystkich pojazdów.
Pomimo że jest to obiekt tymczasowy, jego budowa niewiele różni się od budowy mostów docelowych. Największym wyzwaniem inżynieryjnym jest wykonanie podpór tymczasowych w korycie Wisły oraz montaż przęsła bezpośrednio nad nurtem rzeki. Rury stalowe są wbijane w dno na głębokość nawet do 22 metrów – zdradza firma Nowak-Mosty – wykonawca inwestycji.
Nowa przeprawa zlokalizowana na DW 781 między Podolszem a Jankowicami będzie miała 273 m długości. Do dyspozycji kierowców będzie jezdnia o szerokości 12 metrów. Obok niej jednostronnie stanie chodnik z ciągiem pieszo-rowerowym. Kluczowe jest to, że nowy most w Jankowicach został zaprojektowany w taki sposób, aby miał najwyższą klasę obciążeń. Spełni nawet wymagania klasyfikacji wojskowej, w tym NATO. Nie będzie na nim zatem żadnych ograniczeń tonażowych. Realizacja inwestycji została wyceniona na 69 mln zł.
Budowa nowego mostu w Jankowicach przebiega naprawdę dynamicznie. Po dwóch miesiącach od rozbiórki starej przeprawy, nowa ma już przyczółek północny, który osiągnął docelowe gabaryty, filary główne, tymczasowe kratownice oraz trwa właśnie montaż elementów konstrukcji jezdni mostu. Budowa powinna się zakończyć w pierwszej połowie 2025 r. Co ważne, nowy most będzie elementem szerszej inwestycji. Połączy się bowiem z nową obwodnicą Jankowic i Olszyn, która będzie przebiegać aż do obwodnicy w Babicach. Trasa ma mieć 3,2 km długości. W sumie prace na tym odcinku będą kosztować 236 mln zł.