Od czwartkowego poranka autostrada A2 liczy w Polsce już ponad 500 km długości. Tak szacuje GDDKiA, która 29 sierpnia 2024.r udostępniła do ruchu nowy odcinek A2 Kałuszyn – Groszki. Choć to dość krótki fragment, który liczy nieco ponad 12 km, to ma dość spore znaczenie na osi wschód – zachód. Wreszcie można ominąć mocno zakorkowany Kałuszyn, który nie był przygotowany do tak dużego ruchu pojazdów. Zwykle niemal przez cały dzień miejscowość była mocno zakorkowana, co znacząco utrudniało życie okolicznym mieszkańcom. Nieco luźniej było właściwie tylko nocami (spory ruch ciężarówek) i w dni wolne od pracy (nie licząc korka od Warszawy w sobotę i od strony Siedlec w niedzielę).
Nowo oddany odcinek to kolejna droga w Polsce, na której zastosowano pilotażowe rozwiązanie zwiększające bezpieczeństwo ruchu drogowego. Zamiast tradycyjnego pasa zieleni wykonawca (firma Intercor) zastosował utwardzone kruszywo, dzięki któremu uzyskano dość szorstką nawierzchnię. Według pomysłodawców to ułatwi kierowcy panowanie nad pojazdem w przypadku zjazdu z głównej drogi. Ponadto obniżono koszty utrzymania, gdyż obsługa w postaci koszenia trawy stała się zbędna.
"Odcinek Kałuszyn – Groszki to kolejny krok do ukończenia całego odcinka autostrady A2 Warszawa – Siedlce. Cieszę się, że w niecały miesiąc po oddaniu części obwodnicy Siedlec, dziś otwieramy kolejny odcinek tej trasy. UE od lat konsekwentnie wspiera budowę tej autostrady. Wszystkie jej odcinki, nie wyłączając pierwszego oddanego w 2012 (obwodnica Mińska Mazowieckiego), zbudowano przy wsparciu Funduszy UE" – powiedziała Angela Martinez-Sarasola – kierownik polskiego wydziału DG REGIO.
Pora na kolejny jakże wyczekiwany krok. Wciąż brakuje tak potrzebnego autostradowego połączenia pomiędzy Groszkami a Siedlcami. To odcinek o długości 12,9 km, który buduje Stecol. Zgodnie z planami budowa zakończy się na początku przyszłego roku. GDDKiA zapowiada, że brakującym odcinkiem autostrady pojedziemy wiosną 2025 r.
Jak wygląda postęp prac na budowie odcinka Groszki – Siedlce? Zaawansowanie rzeczowe robót sięga już niemal 68 proc. Na zdjęciach wykonanych w sierpniu 2024 r. widać już kolejne warstwy podbudowy zasadniczej nowej trasy. W niektórych miejscach położono już asfalt oraz warstwę poślizgową na beton nawierzchniowy C35-45. Trwa także instalowanie elementów infrastruktury jak ekrany akustyczne, balustrady, ekrany przeciwolśnieniowe czy krawężniki i obrzeża.
A co dalej z autostradą A2 na wschód od Siedlec? W realizacji są cztery odcinki do Białej Podlaskiej. To fragmenty o łącznej długości ponad 65 km. Znamienne, że A2 w pobliżu Białej Podlaskiej będzie gotowa jeszcze w tym roku. Niestety drogowcy poczekają z otwarciem aż do czasu zakończenia prac na pozostałych trzech odcinkach.
Okazuje się, że A2 nie zakończy się na wysokości Białej Podlaskiej. GDDKiA prowadzi prace nad przedłużeniem drogi o kolejne 32 km. Jeszcze w tym roku oczekiwana jest decyzja ZRID, dzięki której drogowcy ogłoszą przetargi na wskazanie wykonawców dwóch odcinków o długości 25,5 km. Dopóki sytuacja geopolityczna z Białorusią nie zostanie unormowana to A2 będzie w przyszłości kończyć się w miejscowości Dobryń, na niemal 7 km przed granicą państwa.
Otwarcie nowego odcinka autostrady A2 nie uszło uwadze twórców popularnych aplikacji nawigacyjnych. Gdy otwierano A2 w pobliżu Siedlec nie wszystkie nawigacje prowadziły nową drogą (m.in. zaspali w Google Maps). Oto jak zareagowali twórcy polskich programów: AutoMapy, NaviExperta i Yanosika.