Zaprojektuj i zbuduj. W takiej formule powstanie nowy odcinek drogi ekspresowej S8 na południu Polski. Wśród dziewięciu oferentów GDDKiA wybrała ofertę firmy Mostostal Warszawa. Przedsiębiorstwo wybuduje wyczekiwany odcinek drogi i zainkasuje ponad 300 mln zł. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem umowa zostanie podpisana tuż po wakacjach. GDDKiA zakłada, że nastąpi to we wrześniu.
Za ponad 300 mln zł powstanie odcinek S8 o długości niemal 8 km z dwoma jezdniami i dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (uwzględniono także pasy awaryjne). Na terenie gmin Niemcza i Ząbkowice Śląskie zostanie poprowadzony nowym śladem. Zgodnie z deklaracją GDDKiA nowe S8 będzie wykorzystywać przebieg istniejącej drogi krajowej 8 tylko w minimalnym stopniu. Na tak niewielkim odcinku powstaną dwa węzły drogowe. Pierwszy z nich to Niemcza (skrzyżowanie z DK8) oraz Ząbkowice Śląskie Północ (DK8 i droga powiatowa 3165D). Prócz węzłów zaplanowano jeszcze 19 obiektów inżynierskich.
S8 Niemcza – Ząbkowice Śląskie będzie piątym odcinkiem skierowanym do realizacji. Obecnie w budowie są już cztery odcinki. Trzy z nich znajdują się pomiędzy Łagiewnikami a Kobierzycami (dwupasmowe z rezerwą pod trzeci pas). Czwarty to połączenie pomiędzy Ząbkowicami Śląskimi a miejscowością Bardo. Wszystkie realizowane są w ramach rządowego programu budowy dróg do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.). W praktyce oznacza to tyle, że nieprędko przejedziemy ekspresówką pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem. GDDKiA deklaruje, że oddanie całej trasy do ruchu nastąpi dopiero w 2033 r. (poszczególne odcinki będą udostępniane od 2028 r.).
W przypadku pozostałych odcinków jeden znalazł się na etapie przetargu. To połączenie między Łagiewnikami a Niemczą. W przypadku drogi S8 Bardo – Kłodzko trwają obecnie prace przygotowawcze do ogłoszenia procedury przetargowej (wpływ na prace ma także analiza połączenia z przyszłą obwodnicą Złotego Stoku). Od Kłodzka do granicy z Czechami to zaś wciąż etap prac nad studium korytarzowym.