Umowa na budowę trasy została podpisana jeszcze we wrześniu 2023 roku. Wykonawca zakończył już prace projektowe i w związku z tym możliwe było wystąpienie o decyzję ZRID. Po jej uzyskaniu drogowcy wkroczą na plac budowy i rozpoczną realizację inwestycji, której wartość wynosi ok. 1 mld zł. Niestety, wszystko wskazuje na to, że zrobią to dopiero w przyszłym roku. Co wiemy na temat nowej ekspresówki?
Odcinek S74 od granicy województw do Mniowa będzie miał ok. 27,5 km długości i połączy się z realizowaną właśnie ekspresówką od Mniowa do węzła Kielce Zachód. Trasa poprowadzona przez powiaty konecki i kielecki będzie dwujezdniową drogą ekspresową pełniąca funkcję m.in. obwodnicy Smykowa. Planowana jest budowa trzech węzłów drogowych zapewniających połączenie z innymi drogami w regionie (Ruda Maleniecka, Radoszyce, Smyków). Powstanie także ponad trzydzieści obiektów inżynierskich, a w Rudzie Malenieckiej wybudowany zostanie nowy obwód utrzymania drogowego. Z kolei w miejscowościach Koliszowy, Jacentów i Lisie Jamy zaplanowano Miejsca Obsługi Podróżnych. Zakończenie prac zaplanowano na 2027 roku.
Aktualnie trwa realizacja sześciu odcinków S74 w województwie świętokrzyskim o łącznej długości ok. 104 km. Nowa ekspresówka połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Będzie stanowić także połączenie pomiędzy węzłami autostrad A1, A2 a realizowaną trasą S19 Via Carpatia. W ubiegłym roku rozpoczęły się roboty budowlane na obwodnicy Opatowa w ciągu DK9/S74 i łączniku północnym do obwodnicy. Tymi odcinkami pojedziemy w przyszłym roku.
W tym roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, planowane jest rozpoczęcie robót na odcinku S74 Mniów – Kielce (16,4 km), których zakończenie planowane jest na 2026 rok. W przypadku odcinków od Cedzyny do Łagowa (30 km) i od Łagowa do Opatowa (18,3 km) trwają prace projektowe. Pierwszy z nich będzie gotowy w 2027 roku, drugi z kolei rok później.