Droga ekspresowa S19 to jedna z tych, o której nasi czytelnicy lubią czytać najbardziej. To jedna z najważniejszych dróg w kraju i część międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Trasa połączy w przyszłości południe z północą kontynentu. Docelowo droga pozwoli przejechać z Grecji (Saloniki) aż do Kłajpedy, litewskiego portu nad Bałtykiem. Przebiega przez Grecję, Bułgarię, Rumunię, Węgry, Słowację, Polskę i Litwę. Wszystkie te kraje liczą, że gotowa trasa rozrusza handel i pozwoli się wzbogacić regionom leżącym wzdłuż niej. U nas droga S19 jest kluczowa dla województw, podkarpackiego, lubelskiego i podlaskiego.
Oferta konsorcjum firm Gülermak (lider) i Budimex została wskazana jako najkorzystniejsza w przetargu na realizację odcinka drogi ekspresowej S19 między Jawornikiem a Lutczą. Przy braku odwołań od dokonanego wyboru oraz po otrzymaniu pozytywnej opinii Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, będziemy mogli podpisać umowę
- informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jeśli bacznie śledzicie doniesienia z budowy S19, to na pewno już kiedyś czytaliście o wyborze wykonawcy tego odcinka... Doszło wtedy do odwołania i zamieszania, a wszystko się, niestety z punktu widzenia kierowców, opóźniło. Wykonawcą ma być konsorcjum Gülermak i Budimex. Wykonawca zaoferował zrealizowanie zadania za kwotę 1 909 653 720,00 zł w terminie 59 miesięcy, przedłużając okres gwarancji o 5 lat.
Bardzo wysoka kwota nie może dziwić. Budowa S19 na Podkarpaciu to trudne zadanie ze względu na ukształtowanie terenu. Drogowcy stoją przed nie lada wyzwaniami. W przypadku S19 Jawornik - Lutcza powstanie i wysoka estakada, i bardzo długi tunel.
Nie mówimy o długim, bo 5,2-kilometrowym odcinku, ale to i tak jedna z ciekawszych inwestycji drogowych w tej części Polski. Fani drogowej infrastruktury będą mieli co podziwiać. S19 zostanie poprowadzona estakadą nad istniejącą drogą krajową nr 19. Długość tego obiektu to około 780 m, a filary będą miały nawet do 36 m wysokości. Żeby było jeszcze ciekawiej, to estakada przejdzie do... dwunawowego tunelu o długości prawie trzech kilometrów pod górą Kamieniec. Co ciekawe, będzie to najdłuższy z trzech tuneli na S19 w województwie podkarpackim.
Jak przystało na porządną drogę ekspresową, S19 Jawornik - Lutcza będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny w każdą stronę. Poza tunelem i estakadą powstanie także most dla zwierząt. Kierowcy będą mogli skorzystać z Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka. Do tego zbudowane zostaną jeszcze urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD), infrastruktura systemu zarządzania ruchem oraz urządzenia ochrony środowiska. W okolicy S19 zostaną wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy, a część okolicznych dróg trafi do przebudowy.