Drogi ekspresowe mają priorytet w Polsce. Aż 20 umów na niemal 300 km "esek" w 2024 r.

Drogowcy znacząco przyspieszyli w tym roku. GDDKiA chwali się nowymi umowami na drogi ekspresowe w Polsce. Okazuje się, że w pierwszej połowie 2024 r. podpisano ich znacznie więcej niż rok wcześniej.

Każda okazja jest dobra, by się pochwalić. GDDKiA podsumowała pierwsze tegoroczne półrocze działalności. Od stycznia do połowy lipca 2024 r. drogowcy podpisali sporo umów na realizację nowych dróg krajowych. Wartość kontraktów to ponad 12,4 mld zł. Naturalnie skorzystano z okazji by nawiązać do zeszłorocznych statystyk. Nietrudno zgadnąć, że były skromniejsze.

Zobacz wideo

Umowy na realizację nowych dróg krajowych (okres od stycznia do połowy lipca)

  • Rok 2023. Zawarto 10 umów na drogi o długości 104 km. Wartość – ponad 4,2 mld. zł
  • Rok 2024. Zawarto 25 umów na drogi o długości 333 km. Wartość – ponad 12,4 mld. zł

Na podstawie powyższych danych łatwo o wniosek, że w tym roku znacząco przyspieszono. Zanim jednak rozgorzeje dyskusja na temat skuteczności kadry kierowniczej przed i po wyborach warto podkreślić, że przygotowanie dokumentacji i zawarcie umów to długotrwały wieloletni proces. W praktyce zatem oznacza to tyle, że nieraz wstęgi na budowach przecinali politycy, którzy w znikomym stopniu (albo nawet wcale) przyczynili się do danej inwestycji. Zwykle przygotowanie dokumentacji, uzyskanie wszystkich zgód i budowa danego odcinka drogi trwa dłużej niż jedna kadencja.

Pierwsze tegoroczne półrocze stoi pod znakiem dróg ekspresowych. Większość zawartych kontraktów (20 z 25 jakie podpisano) dotyczy „esek" o łącznej długości niemal 300 km. Pozostałe to projekty ponad 36 km obwodnic (wartość umów sięga 750 mln zł).

W tym roku priorytet zyskały dwie drogi. Połowa kontraktów dotyczy 10 odcinków dróg ekspresowych S10 i S11, by lepiej połączyć Pomorze z krajową siecią drogową. S10 (docelowa długość to niemal 410 km) to długo wyczekiwane wygodne połączenie między Szczecinem a Warszawą. W przypadku S11 (ponad 580 km) łatwiej będzie podróżować między południem Polski a Kołobrzegiem i Koszalinem. A to nie wszystko.

Dzięki tegorocznym umowom uda się wydłużyć popularny szlak Via Carpatia. W ciągu międzynarodowego korytarza transportowego (połączenie północnej i południowej części kontynentu) drogowcy wybudują cztery kolejne odcinki S19 oraz dwa S16.

Umowy na nowe odcinki dróg ekspresowych w Polsce zawarte w 2024 r.

  • S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo (odcinek 13,96 km)
  • S10 Stargard Wschód – Suchań (odcinek 13,8 km)
  • S10 Suchań – Recz (odcinek 19,6 km)
  • S10 Recz – Cybowo (odcinek 15,68 km)
  • S10 Cybowo – Łowicz Wałecki (odcinek 16,6 km)
  • S10 Piecnik – Wałcz (odcinek 16 km)
  • S10 Witankowo – Piła Północ (odcinek 13 km)
  • S11 Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik (odcinek 22,17 km) 
  • S11 obwodnica Kępna II jezdnia (4 odcinek,2 km)
  • S11 Kępno – Siemianice (odcinek 12,5 km) 
  • S11 Gotartów – Olesno (odcinek 10,53 km)
  • S12 gr. woj. łódzkiego i mazowieckiego – Przysucha (odcinek 14,43 km)
  • S12 Przysucha – Wieniawa (odcinek 14,72 km)
  • S16 Barczewo – Biskupiec (odcinek 18,2 km) 
  • S16 Knyszyn – Krynice (odcinek 8,61 km)
  • S19 Sokółka – Czarna Białostocka (odcinek 24,1 km)
  • S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ (1 odcinek 2,34 km)
  • S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo (odcinek 9,48 km)
  • S19 Lutcza – Domaradz (odcinek 6,43 km)
  • S74 Cedzyna – Łagów z obwodnicą Łagowa (odcinek 30,02 km)
Mapa budowy dróg. Kontrakty zawarte w 2024 r.
Mapa budowy dróg. Kontrakty zawarte w 2024 r. GDDKiA

Umowy na nowe odcinki obwodnic w Polsce zawarte w 2024 r.

  • obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29 (11,38 km) 
  • obwodnica Rusinowa w ciągu DK22 (4,5 km)
  • obwodnica Sanoka w ciągu DK28 (drugi etap, 3 km)
  • obwodnica Szwecji w ciągu DK22 (4,18 km)
  • obwodnica Wałcza w ciągu DK22 (13,3 km)
Więcej o: