GDDKiA ruszyło z... karpatką. Oto pyszny przepis na świeżo upieczoną S19

Karpatka i S19 nie idą w parze? To tylko pozory. GDDKiA nie bez przyczyny użyło takiego zestawienia słów. Bo w tym przypadku karpatka nadal jest wyśmienita. Wyśmienicie ułatwia pracę drogowców na tym odcinku.

GDDKiA odkrywa talent kulinarny? Nie do końca. Bo w tym przypadku pisząc o karpatce, dyrekcja wcale nie ma na myśli ciasta. Tak właśnie nazywana jest maszyna TBM, która właśnie rozpoczęła prace na budowie przeszło 10-kilometrowego fragmentu S19.

Zobacz wideo

Czym jest Karpatka z budowy S19?

Karpatka to coś na kształt mechanicznej dżdżownicy, która zajmuje się drążeniem tuneli drogowych m.in. w zboczach górskich. Maszyna ma 114 metrów długości oraz 15 lub 16 m średnicy. Jej waga sięga 4400 ton. Jeżeli chodzi o napęd, ten pochodzi z 12. silników, z których każdy ma 1 megawat mocy. Pierścień drążący Karpatki waży 440 ton oraz posiada 471 narzędzi służących do wiercenia. Obraca się z prędkością do 2 obrotów na minutę.

Na S19 pojawi się tunel o długości 2255 m. Będzie miał dwie nawy

Karpatka właśnie pojawiła się na budowie odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Jej zadanie jest proste. Ma wydrążyć 2-kilometrowy tunel pod wzgórzem Grochowiczna. Przejazd o długości oszacowanej na dokładnie 2255 m będzie się składał z dwóch naw. Każda ma mieć dwa pasy ruchu i jeden pas awaryjny. Dodatkowo nawy zostaną połączone 15. przejściami poprzecznymi oraz przejazdem awaryjnym. Drążenie każdej z naw powinno potrwać jakieś 9 miesięcy. Późniejsze odwrócenie Karpatki, aby mogła ona wydrążyć drugą z naw, potrwa 3 miesiące.

Karpatka drąży tunel, który następnie trzeba obudować. Produkcja tzw. tubingów (ścian tunelu) ma odbywać się w hali prefabrykacji bezpośrednio na placu budowy. 10 tubingów tworzy jeden pierścień. Na obudowę tunelu w Babicy wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni.
GDDKiA ruszyło z... karpatką. Oto pyszny przepis na świeżo upieczoną S19
GDDKiA ruszyło z... karpatką. Oto pyszny przepis na świeżo upieczoną S19 Fot. GDDKiA

10-kilometrowy odcinek będzie kosztował 2,2 mld zł

Umowa na realizację odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica została podpisana w lipcu 2020 r. Prace budowlane rozpoczęły się w kwietniu 2022 r. Ich koszt to 2,2 mld zł. Na tak wysoką sumę składa się w dużej mierze konieczność drążenia tunelu. Choć inwestycja zakłada również postawienie sześciu estakad, dwóch wiaduktów, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową, trzech przejść dla zwierząt, jednego przejazdu pod trasą i dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych. Elementem realizacji stanie się także pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem.

Droga ekspresowa S19 to kluczowy szlak, który ma skomunikować wschodnią część kraju i połączyć przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej z granicą ze Słowacją w Barwinku. W efekcie S19 stanowi fragment Via Carpatii. Planowana długość tej ekspresówki to 570 km.

Więcej o: