Bardzo często wracamy do wciąż budowanej drogi ekspresowej S8, ponieważ to jedna z najważniejszych dróg w kraju. Trasa im. Bohaterów Bitwy Warszawskiej 1920 ma mieć w sumie 640 km, a ponad 560 km oddano już kierowcom. S8 łączy ze sobą Białystok, Warszawę, Łódź oraz Wrocław. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że otworzyła oferty na piąty i szósty z sześciu odcinków między Wrocławiem a Kłodzkiem. To właśnie na południu Polski wciąż czekamy na oddanie S8. Na ekspresowej ósemce dzieje się coraz więcej.
Zacznijmy od razu od dat. W przypadku wielu dróg piszemy o odcinkach, którymi kierowcy pojadą lada chwila. Jednak wszyscy wyczekujący na S8 na południu kraju muszą uzbroić się w cierpliwość. Między Wrocławiem a Kłodzkiem już się wiele dzieje (zaraz zagłębimy się w szczegóły), a poszczególne odcinki S8 Wrocław - Kłodzko mają być oddawane w latach 2028 - 2033.
Dociągnięcie drogi ekspresowej do granicy to znacznie trudniejsze zadanie i odleglejsza perspektywa. GDDKiA podaje, że dla dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami, jest na etapie opracowań studialnych, a to oznacza, że droga dopiero zaczyna powstawać na mapach. To rozpoczęcia budowy jeszcze dużo czasu. Skupmy się więc na powstającym fragmencie Wrocław - Kłodzko, na części którego wyjedziemy już za cztery lata.
Cztery odcinki drogi ekspresowej S8 są już na etapie realizacji, dwa następne na etapie przetargu, a dla kolejnych trwają prace przygotowawcze. Realizacja S8 od Wrocławia przez Kłodzko do Boboszowa jest wpisana do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.)
- podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Droga S8 między Wrocławiem a Kłodzkiem ma mieć około 87 kilometrów, ale jej budowa została podzielona na kilka mniejszych odcinków. To znana i sprawdzona praktyka. Na krótsze odcinki łatwiej uzyskać pozwolenia, zgody i finansowanie, dzięki czemu prace mogą się rozpocząć znacznie szybciej. Nie każdy wykonawca poradziłby sobie też z tak ogromnym wyzwaniem jak budowa na raz prawie 100 km ekspresówki w trudnym terenie. Stąd podział.
Część odcinków jest już w tzw. "realizacji", co oznacza, że trwają już konkretne prace. Droga pomiędzy podwrocławskimi Kobierzycami i Łagiewnikami, o długości 32,5 km, to trzy odcinki realizacyjne. Pierwszy odcinek S8 Kobierzyce Północ - Kobierzyce Południe ma zrobić Strabag Infrastruktura Południe za ok. 309,8 mln zł. Drugi S8 Kobierzyce Południe - Jordanów Śląski firma PORR za ponad 401,1 mln zł, zaś trzeci odcinek Jordanów Śląski - Łagiewniki Zachód firma Budimex za ok. 355,6 mln zł.
To wcale nie koniec. Fragment S8 od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich (w sumie 17 km) został podzielony na dwa odcinki realizacyjne. Trwa procedura przetargowa i, jeśli wszystko pójdzie z planem, umowa zostanie podpisana jeszcze w tym roku. Świeża, bo z czerwca tego roku, sprawa to 14-kilometrowy odcinek Ząbkowice Śląskie - Bardo. Podpisano wtedy umowę z wykonawcą Kobylarnia i Mirbud, a wartość inwestycji wynosi ponad 378 mln zł.
Czego brakuje w tej wyliczance? Końcowego fragmentu od węzła Bardo do Kłodzka. Jest on na etapie prac przygotowawczych. GDDKiA podaje, że przygotowuje Program inwestycji (PI), w którym określimy zakres rzeczowy inwestycji, harmonogram czasowy oraz jej wstępne koszty. Opracowany PI musi zostać uzgodniony przez Ministerstwo Infrastruktury. Następnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ), w którym zostaną przeanalizowane możliwe przebiegi trasy na tym odcinku, z wykorzystaniem analizowanych na wcześniejszych etapach wariantów. Znając życie, to właśnie na S8 Bardo - Kłodzko poczekamy najdłużej.