Pierwsze pomysły na budowę tunelu dla statków pojawiły się już w XIX wieku, jednak dopiero w 2010 roku Norweska Administracja Przybrzeżna (Norwegian Coastal Administration - NCA) sporządziła wariantową koncepcję realizacji projektu. Ostateczny projekt techniczny powstał w 2017 roku, uwzględniając wszelkie aspekty konstrukcyjne oraz wpływ na środowisko i krajobraz.
Celem budowy tunelu jest uniknięcie żeglugi na niebezpiecznych wodach, które otaczają półwysep Stadlandet. Wody te są znane z silnych prądów i częstych sztormów, które mogą występować przez 100 dni w roku. Dzięki tunelowi, jednostki morskie nie będą musiały okrążać półwyspu, co znacznie skróci czas rejsów, poprawi warunki żeglugi oraz zwiększy bezpieczeństwo transportu morskiego. Tunel stanie się również atrakcją turystyczną.
Tunel dla statków będzie miał długość 1,7 km, a z portalami 2,2 km. Jego wysokość ma wynieść aż 50 m, a szerokość 36 m. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 3,4 mld koron norweskich (około 350 mln euro). Za doradztwo techniczne odpowiedzialna jest firma Cowi, która otrzymała na ten cel 21 mln dolarów.
Budowa tunelu wymaga drążenia w gnejsowej skale metamorficznej, a szacowana ilość urobku wyniesie około 5,4 mln m3. Materiały na plac budowy będą dostarczane drogą morską, ponieważ drogi w tym regionie nie są przystosowane do przejazdów ciężkich pojazdów budowlanych.
Tunel zostanie wykonany metodami górniczymi. Ogromne wrażenie robi skala tego przedsięwzięcia. Według norweskich źródeł transport urobku zajmie około 750 tys. ładunków ciężarówek. Docelowo nowa przeprawa będzie mogła przyjąć od 70 do 120 statków dziennie. Wiadomo też, że poza promami, wycieczkowcami, czy statkami transportującymi towary, w pewnych godzinach będą mogły z niej korzystać także małe łodzie prywatne.
Budowa tunelu ma ogromne znaczenie dla rozwoju gospodarczego oraz turystyki w regionie. Dzięki niemu, zarówno duże kontenerowce, jak i wycieczkowce, będą mogły bezpiecznie przepływać przez jedne z najbardziej niebezpiecznych wód norweskiego wybrzeża.
Źródło: Inzynieria.com