Nad budową tej drogi wisi fatum. Wszystkie odcinki S1 z opóźnieniem

Budowa drogi ekspresowej S1 napotyka poważne trudności. Trudno w to uwierzyć, ale wszystkie odcinki trasy nie zostaną ukończone w ustalonych terminach. Powody są różne - od ważnych odkryć archeologicznych do problemów formalnych.

Nowa droga ekspresowa S1 powstająca na południu Polski to bez wątpienia jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych aktualnie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Trasa pozwoli kierowcom wygodnie dojechać ze Śląska do granicy ze Słowacją i stamtąd dalej na południe Europy.

Co ciekawe budowa trasy S1 jest obecnie największą inwestycją drogową realizowana w województwie śląskim - jej łączna wartość to blisko 2,3 miliarda złotych. Mimo tak dużych środków przeznaczonych na budowę, co chwila słyszymy o kolejnych opóźnieniach. Plac budowy S1 - drogi tak samo trudnej w budowie, jak i widowiskowej - to istny zbiór problemów i komplikacji, jakie napotykają na swojej drodze wykonawcy.

Planowany początkowo harmonogram prac przewidywał równoczesne rozpoczęcie robót na wszystkich odcinkach, jednak już na etapie przygotowań do przetargów okazało się to nierealne. Teraz już wiemy, że opóźnienia zgłoszono na każdym z budowanych odcinków. Oto jak aktualnie wygląda sytuacja na pechowej budowie.

Trasa S1 - odcinki w budowie

Stan zaawansowania budowy poszczególnych odcinków trasy S1 jest bardzo zróżnicowany. Odcinki od Oświęcimia do Bielska-Białej już nabrały kształtów i prace są tam widoczne, natomiast odcinki w kierunku Mysłowic jeszcze nie ruszyły. Najbardziej zaawansowane są dwa fragmenty na południe od Oświęcimia:

  • S1 Oświęcim - Dankowice - umowny termin zakończenia prac na tym odcinku to lipiec 2024 roku. Jednak z powodu odkrycia nowych stanowisk archeologicznych na trasie, termin ten może ulec zmianie. Katowicki oddział GDDKiA poinformował, że opóźnienia są nieuniknione z uwagi na okoliczności niezależne od inwestora oraz wykonawcy.
  • S1 Dankowice - Hałcnów (Bielsko-Biała) - termin zakończenia prac na tym odcinku ustalono na sierpień 2024 roku. Jednak również tutaj prace się przedłużą, głównie z powodu długotrwałych procedur administracyjnych oraz napotkanych problemów realizacyjnych. Wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe, ale dokładny czas przedłużenia inwestycji będzie znany dopiero po rozpatrzeniu tych roszczeń i podpisaniu aneksów do umów.

Wykonawcy tych dwóch odcinków złożyli roszczenia terminowe. Ostateczny czas opóźnienia będzie znany dopiero po rozpatrzeniu tych roszczeń i podpisaniu odpowiednich aneksów do umów.

Problemy administracyjne i realizacyjne na S1

Odcinki w kierunku Mysłowic napotykają jeszcze większe trudności:

  • Mysłowice Kosztowy II – Bieruń - umowa na realizację została podpisana jako jedna z ostatnich, a obecnie trwa uzyskiwanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). GDDKIA spodziewa się, że decyzja zostanie wydana w trzecim kwartale 2024 roku, co pozwoli na rozpoczęcie prac budowlanych. Umowny termin zakończenia to październik 2025 roku.
  • Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia - tutaj również trwa proces uzyskiwania decyzji ZRID, a umowny termin zakończenia budowy to grudzień 2024 roku. Dopiero po uzyskaniu decyzji ZRID będzie wiadomo, czy terminy realizacji zostaną wydłużone.

Aktualne Inwestycje drogowe w województwie śląskim

Obecnie w realizacji w województwie śląskim jest ponad 55 km drogi ekspresowej S1, a koszt prac budowlanych przekracza 4 miliardy złotych. Oprócz wspomnianych odcinków trwają również prace na innych fragmentach trasy:

  • S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza: prawie 7 km długości, planowane oddanie trasy bez węzła Pogoria w czerwcu 2024 roku.
  • S1 Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała: prawie 40 km na czterech zadaniach realizacyjnych.
  • S1 Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki): długość 8,5 km.

 Źródło: GDDKiA, conadrogach.pl

Więcej o: