Coraz bliżej eliminacji wąskiego gardła na rzece Narew i ukończenia ważnej ekspresówki

Budowa obwodnicy Łomży, będącej częścią drogi ekspresowej S61 i szlaku Via Baltica zbliża ku końcowi. Rozpoczęło się betonowanie połączenia segmentów nawisowych mostu nad rzeką Narew. Tym samym oba brzegi rzeki zostały połączone. Pierwszą częścią pojedziemy już we wrześniu bieżącego roku.

Prace nad mostem nad Narwią obejmują kompleksowe betonowanie zazbrojonego połączenia. Cały budowany odcinek, od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno, ma 12,92 km długości, z czego niemal jedna dziesiąta przypada na most przez dolinę Narwi, który powstaje aż w trzech technologiach. Drogowcy obiecują, że do końca czerwca wszystkie części obiektu w ciągu jednej jezdni zostaną ze sobą połączone.

Kluczowy element mostu na rzece Narew

Proces połączenia części obiektu betonowanego metodą nawisową jest rozłożony w czasie i obejmuje kilka kluczowych kroków:

  • Wyrównanie poziomu: Za pomocą siłowników hydraulicznych wyrównano poziom obu łączonych części. Wstawiono blachy dystansowe i części dźwigara połączono za pomocą spawania.
  • Deskowanie i zbrojenie: Na już wyrównanych i połączonych częściach ułożono deskowanie i zbrojenie wraz z osłonami na kable sprężające, a następnie zabetonowano.
  • Napinanie kabli: Po uzyskaniu właściwej wytrzymałości przez beton do zabetonowanych wcześniej osłon kablowych wciągnięte zostaną kable sprężające.
  • Zdjęcie blokad: Zdjęte zostaną blokady i stężenia założone na czas wykonywania połączeń.
  • Napinanie kabli: Wciągnięte wcześniej kable zostaną naprężone, a całość, od podpory do podpory, zostanie uciąglona.

Wyburzenia tymczasowych podpór mostu

Po zakończeniu połączenia segmentów mostu tymczasowe podpory stabilizujące, które zapobiegały huśtawkowemu efektowi, zostaną wyburzone, co pozwoli na zakończenie prac konstrukcyjnych. Dwujezdniowy most umożliwi bezkolizyjne przeprowadzenie drogi ekspresowej S61 nad doliną Narwi i samą rzeką. Most będzie również pełnił funkcję przejścia dla zwierząt, a pod nim znajdą się cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym. Obie nitki mostu będą miały po 22 przęsła na 21 podporach pośrednich oraz dwóch przyczółkach.

Zobacz wideo

Postęp prac na trasie do Litwy

Umowa z wykonawcą została podpisana w maju 2022 roku, a prace budowlane rozpoczęły się zaraz po przekazaniu placu budowy. Aktualnie zaawansowanie robót przekracza 61 procent. Przejezdność odcinka po jednej jezdni ma być osiągnięta do końca III kwartału 2024 roku, co pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Łomży i puszczenie ruchu pełnym polskim odcinkiem międzynarodowego szlaku Via Baltica, prowadzącego drogą ekspresową S8 do Ostrowi Mazowieckiej i dalej S61 od Warszawy do granicy z Litwą.

Zakończenie budowy całego odcinka S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej planowane jest na połowę 2025 roku.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.