Bardzo trudny plac budowy drogi ekspresowej S19 Via Carpatia. Pełny betonowóz tam nie wjedzie

Niełatwo buduje się drogi na Podkarpaciu. Przekonali się o tym wykonawcy nowego odcinka drogi ekspresowej S19, która stanowi część międzynarodowej trasy Via Carpatia. Okazuje się, że są miejsca, gdzie pełny betonowóz nie wjedzie. Transport betonu stał się sporym wyzwaniem.

Drogowcy na długo zapamiętają trzy estakady. To obiekty ES-22, ES-24 oraz ES-26 na odcinku S19 Babica - Jawornik. W przypadku ostatniej z wymienionych trzeba wybudować wyjątkowo duże podpory. W najwyższym miejscu estakada ES-26 mierzy aż 80 m wysokości. To niewiele więcej, niż mierzy kościół Mariacki w Krakowie czy biurowiec Warta Tower w Warszawie.

Zobacz wideo W Polsce na tle innych rynków europejskich Toyota Camry sprzedaje się tak, że Amerykanie otwierają oczy [MATERIAŁ WYDAWCY MOTO.PL]

Nietrudno zgadnąć, że na tak ogromne konstrukcje potrzeba dużo betonu. Właściwie to bardzo dużo betonu (najdłuższe pale na podpory osadzono na głębokości aż 42,5 m). Niby nic szczególnego na placu budowy, ale w przypadku estakad na przyszłej drodze ekspresowej S19 to spore wyzwanie. Okazało się, że wykonawcy muszą zmierzyć się z logistyką. Trzeba było bowiem zorganizować transport betonu inaczej niż na innych odcinkach budowy.

Beton z problemami

Ze względu na ukształtowanie terenu (różnica poziomów sięga aż 120 m) wykonawca musiał zbudować charakterystyczne drogi dojazdowe, które przypominają serpentyny. Ale nawet mimo serpentyn spadki dróg technologicznych sięgnęły nawet 15 proc. Okazało się, że to stanowi problem dla betonowozów. Przy takim nachyleniu pojazdy nie mogą przewieźć pełnego ładunku. Ładowność nie przekracza 80 proc.

Budowa drogi S19Budowa drogi S19 GDDKiA

Budowa drogi S19Budowa drogi S19  Krzysztof Pączkowski studiowizjer.pl GDDKiA

Na gotowy odcinek S19 Babica - Jawornik jeszcze poczekamy (realizację w ramach systemu projektuj i buduj zaplanowano na lata 2022-2026). Zaawansowanie rzeczowe robót sięga niemal 8 proc. (7,84 proc.). Zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosi 11,26 proc. Najlepiej jest w przypadku prac projektowych (98,17 proc.). Zgodnie z umową prace powinny zostać zakończone we wrześniu 2026 r.

Czy lepiej wybudować na S19 estakadę, tunel czy serpentyny
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.