Drogowcy są już na ostatnim etapie poprzedzającym rozpoczęcie budowy 12-kilometrowego odcinka ekspresowej S10 Toruń Zachód - Toruń Południe. Wykowca, konsorcjum Rubau Polska (lider) i Poltores (partner), złożył wniosek o wydanie decyzji ZRID. "Wydana przez wojewodę decyzja określi granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne w tej sprawie będzie prowadził Wojewoda Kujawsko-Pomorski" - informuje GDDKiA. Pierwsze prace na placu budowy ruszą prawdopodobnie już pod koniec tego roku. Co wiemy na temat mającej powstać trasy?
Nowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach i pasem awaryjnym będzie miała 11,8 km długości. Zgodnie z podpisaną umową, wszystkie prace powinny zostać ukończone do końca I kwartału 2027 roku. Droga stanowi czwarty odcinek drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń i obejmuje jedenaście obiektów inżynierskich i dwa nowe węzły:
Droga skróci dojazd do autostrady A1 dla kierowców jadących z Bydgoszczy, a także ułatwi dostęp do autostrady A1 kierowcom z Torunia. "Odcinek S10, stanowiący południową obwodnicę Torunia, powstał niemal dwie dekady temu w standardzie jednojezdniowej drogi ekspresowej z pasem rezerwy, która właśnie teraz zostanie wykorzystana do budowy pełnego przekroju 2x2" - wyjaśniają drogowcy. Co ciekawe, w przyszłości ul. Bydgoska (gm. Wielka Nieszawka, starodroże DK10, odłączone wraz z budową obwodnicy) zostanie na nowo połączona z obecną drogą krajową nr 10 w Cierpicach. Wartość inwestycji to niemal 340 mln zł.
Trasa S10 połączy w przyszłości Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej i będzie liczyła ok. 410 km długości. Budowa wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Obecnie kierowcy korzystają z kilku odcinków S10 o łącznej długości ok. 60 km.