Najdłuższy tunel w Polsce powstanie pod Odrą i połączy Police z miejscowością Święta. Co istotne, będzie elementem długo wyczekiwanej Zachodniej Obwodnicy Szczecina, budowanej w ramach drogi ekspresowej S6. Projekt ten ma na celu zbudowanie trasy o długości prawie 50 km, która ominie aglomerację szczecińską od północy i zachodu, a także połączyć autostradę A6 z węzłem dróg S3 i S6. Jak widać to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie. Jednym z jej najbardziej charakterystycznych i efektownych elementów będzie najdłuższy tunel w Polsce.
Tunel, mający aż 5 km długości, bez wątpienia będzie kluczowym punktem zachodniej obwodnicy. Ten monumentalny obiekt ma być wydrążony głównie przez maszynę tunelową TBM, z wyjątkiem fragmentów wjazdowych i wyjazdowych, gdzie zastosowana zostanie technologia ścian szczelinowych. Projekt przewiduje dwa osobne tunele i stawia przed wykonawcami wiele wyzwań, zwłaszcza z punktu widzenia kwestii bezpieczeństwa, szczególnie w kontekście ewakuacji oraz odporności na pożary.
Od samego początku budowy zachodniej obwodnicy Szczecina, projekt napotykał wiele przeszkód, głównie związanych z finansowaniem oraz decyzjami administracyjnymi. Pierwotne plany zakładały inne rozwiązania techniczne, takie jak mosty czy przeprawy promowe, jednak ostatecznie zdecydowano się na budowę tunelu. Wyzwaniem okazują się też uwarunkowania terenowe. W celu badania gruntu w miejscu budowy wykonano odwierty o głębokości aż 50 metrów.
Początkowo długość tunelu miała wynosić 3,5 km, ale zdecydowano się go wydłużyć, po to, żeby ominąć zakłady chemiczne. W aktualnym projekcie tunel będzie przebiegał pod terenami przemysłowymi, jak i obszarem Portu Police. W rozmowie z serwisem inzynieria.com Łukasz Lendner, dyrektor oddziału GDDKiA w Szczecinie, zaznaczył, że budowy nie ułatwia ograniczone miejsce po zachodniej stronie Odry, gdzie z jednej strony jest składowisko siarczanu żelaza, a z drugiej ulica Kuźnicka i linia kolejowa. Z kolei po stronie wschodniej Odry są tereny torfowe i słaba dostępność drogowa. Dodatkowo tak długa przeprawa ma spore wyzwania z punktu widzenia bezpieczeństwa.
Mimo wszystkich trudności, prace nad zachodnią obwodnicą Szczecina, w tym budową tunelu idą zgodnie z planem. Umowy na realizację poszczególnych odcinków zostały już podpisane, a wartość całej inwestycji szacowana jest na około 3,2 mld złotych. Oczekuje się, że obwodnica wraz z tunelem znacząco ułatwi komunikację w regionie, redukując czas podróży oraz poprawiając bezpieczeństwo na drogach.
Zachodnia obwodnica Szczecina ma mieć niespełna 50 km długości. Droga ominie aglomerację szczecińską od północy oraz zachodu, a także połączy autostradę A6 z węzłem dróg S3 i S6. Nowa trasa znacznie ułatwi komunikację w rejonie Szczecina. Obecnie, by dotrzeć z Polic do węzła dróg ekspresowych S3 oraz S6 (Goleniów Północ), trzeba pokonać 58 km i przejechać przez zakorkowane centrum Szczecina. Po wybudowaniu obwodnicy trasa skróci się o ponad połowę - do 23 km - i ominie miasto.
Zachodnia Obwodnica Szczecina zacznie się na węźle Szczecin Zachód na wysokości Kołbaskowa, a skończy na węźle Goleniów Północ, który połączy trasy ekspresowe S3 oraz S6. Kluczowe dla poprowadzenia zachodniego obejścia Szczecina jest pokonanie Odry w Policach. Początkowo rozważano budowę tam m.in. mostu wysokowodnego (o długości 3,6 km i wysokości nawet 70–80 m), a powstanie jakiejkolwiek konstrukcji warunkowane było zabezpieczeniem drożności dla statków poruszających się po torze wodnym Szczecin-Świnoujście. Ostatecznie zdecydowano się na wydrążenie pod rzeką tunelu.
Źródło: Serwis Inżynieria