Po prawie trzech latach intensywnych prac zakończono właśnie budowę wykopu na dnie morza. W wykopie tym powstanie najdłuższy na świecie tunel, który będzie łączył Danię z Niemcami. To monumentalne przedsięwzięcie wymagało ogromnych środków i zaangażowania. Żeby zobrazować, jak potężne jest to inwestycja, wystarczy wspomnieć, że w kulminacyjnym momencie budowy w jednym czasie pracowało przy nim 70 statków.
Wykop, który powstał na trasie tunelu, ma imponujące wymiary - liczy aż 18 km długości. W trakcie prac wydobyto aż 15 mln metrów sześciennych urobku, co można porównać do objętości sześciu piramid Cheopsa lub sześciu tysięcy basenów olimpijskich. To zadanie wykonali specjaliści z konsorcjum FBC, w skład którego wchodziły firmy Boskalis i Van Oord.
Teraz nadszedł czas na zatapianie betonowych elementów tunelu, które trafią na dno wykopu. Prefabrykowane części przeprawy zostały wyposażone w wodoszczelne grodzie na obu końcach i w takiej formie zostają sprowadzane na dno morza za pomocą specjalnych holowników.
Elementy są z dużą precyzją łączone ze sobą. Grodzie posiadają szczelinę, a podczas wypompowywania wody pomiędzy nimi powstaje duże podciśnienie, które zapewnia całkowicie wodoszczelne połączenie.
Portal tunelu zostanie zbudowany przy zejściu do tunelu zarówno po stronie duńskiej w Rødbyhavn, jak i po stronie niemieckiej w Puttgarden. Obydwa końce połączy nie tylko droga dla samochodów, lecz także linia kolejowa. Tunel będzie strategicznym elementem trasy TEN-T biegnącej od Nordkapp na północy Norwegii do Sycylii.
Prace przy wykopie pod budowę portalu tunelu po stronie duńskiej rozpoczęły się w 2020 roku, a po stronie niemieckiej w roku następnym. Tworzenie samych budynków portalowych rozpoczęło się w 2022 roku. Przy budowie mostu wykorzystano technologię i doświadczenie z budowy tunelu Oresund. W tunelu ruch drogowy i pociągowy są poprowadzone w dwóch oddzielnych nawach.
Jak unikatowa i wyjątkowa jest to inwestycja, może świadczyć to, że na jej budowę organizowane są wycieczki wraz z przewodnikiem i wykładem na temat technologii budowy. Podczas niego dowiedzieć się można, jak tworzony jest najdłuższy tunel na świecie i jakie trudności do tej pory napotkali konstruktorzy i wykonawcy. Na placu budowy powstała też specjalna wieża widokowa dla odwiedzających. Wycieczka kończy się zwiedzaniem wystawy w mieście Rødbyhavn. Wykład może być prowadzony w języku duńskim, niemieckim lub angielskim.
Prace nie należały do łatwych. Podłoże między Danią a Niemcami jest zróżnicowane, począwszy od miękkiej gliny po twardy wapień. Pogłębiarki wielokrotnie natrafiały na trudności, szczególnie przy usuwaniu ogromnych bloków granitu z epoki lodowcowej. Jednym z największych wyzwań było usunięcie 70-tonowego głazu, który na pamiątkę został wystawiony przy placu budowy w Rødbyhavn.