Tak powstaje najdłuższy tunel świata. Wykop ma objętość 6 piramid Cheopsa

Spokojnie, w tym przypadku nie chodzi o katastrofę, ale jeden z planowanych etapów budowy najdłuższego tunelu na świecie. Mowa o 18-kilometrowej przeprawie między Danią a Niemcami. Z wykopu wydobyto do tej pory 15 mln metrów sześciennych ziemi, co równa się objętości sześciu piramid Cheopsa lub sześciu tys. basenów olimpijskich.

Po prawie trzech latach intensywnych prac zakończono właśnie budowę wykopu na dnie morza. W wykopie tym powstanie najdłuższy na świecie tunel, który będzie łączył Danię z Niemcami. To monumentalne przedsięwzięcie wymagało ogromnych środków i zaangażowania. Żeby zobrazować, jak potężne jest to inwestycja, wystarczy wspomnieć, że w kulminacyjnym momencie budowy w jednym czasie pracowało przy nim 70 statków.

Wykop, który powstał na trasie tunelu, ma imponujące wymiary - liczy aż 18 km długości. W trakcie prac wydobyto aż 15 mln metrów sześciennych urobku, co można porównać do objętości sześciu piramid Cheopsa lub sześciu tysięcy basenów olimpijskich. To zadanie wykonali specjaliści z konsorcjum FBC, w skład którego wchodziły firmy Boskalis i Van Oord.

Teraz nadszedł czas na zatapianie betonowych elementów tunelu, które trafią na dno wykopu. Prefabrykowane części przeprawy zostały wyposażone w wodoszczelne grodzie na obu końcach i w takiej formie zostają sprowadzane na dno morza za pomocą specjalnych holowników.

Elementy są z dużą precyzją łączone ze sobą. Grodzie posiadają szczelinę, a podczas wypompowywania wody pomiędzy nimi powstaje duże podciśnienie, które zapewnia całkowicie wodoszczelne połączenie.

Tunel, jakiego nie widział do tej pory świat

Portal tunelu zostanie zbudowany przy zejściu do tunelu zarówno po stronie duńskiej w Rødbyhavn, jak i po stronie niemieckiej w Puttgarden. Obydwa końce połączy nie tylko droga dla samochodów, lecz także linia kolejowa. Tunel będzie strategicznym elementem trasy TEN-T biegnącej od Nordkapp na północy Norwegii do Sycylii. 

Prace przy wykopie pod budowę portalu tunelu po stronie duńskiej rozpoczęły się w 2020 roku, a po stronie niemieckiej w roku następnym. Tworzenie samych budynków portalowych rozpoczęło się w 2022 roku. Przy budowie mostu wykorzystano technologię i doświadczenie z budowy tunelu Oresund. W tunelu ruch drogowy i pociągowy są poprowadzone w dwóch oddzielnych nawach.

Przekrój tunelu Fehmarn Belt na dnie cieśniny Bałtyku
Przekrój tunelu Fehmarn Belt na dnie cieśniny Bałtyku Fehmarn Belt

Chcesz zobaczyć plac budowy najdłuższego mostu? Proszę bardzo

Jak unikatowa i wyjątkowa jest to inwestycja, może świadczyć to, że na jej budowę organizowane są wycieczki wraz z przewodnikiem i wykładem na temat technologii budowy. Podczas niego dowiedzieć się można, jak tworzony jest najdłuższy tunel na świecie i jakie trudności do tej pory napotkali konstruktorzy i wykonawcy. Na placu budowy powstała też specjalna wieża widokowa dla odwiedzających. Wycieczka kończy się zwiedzaniem wystawy w mieście Rødbyhavn. Wykład może być prowadzony w języku duńskim, niemieckim lub angielskim.

Budowa potrwa jeszcze sześć lat

Prace nie należały do łatwych. Podłoże między Danią a Niemcami jest zróżnicowane, począwszy od miękkiej gliny po twardy wapień. Pogłębiarki wielokrotnie natrafiały na trudności, szczególnie przy usuwaniu ogromnych bloków granitu z epoki lodowcowej. Jednym z największych wyzwań było usunięcie 70-tonowego głazu, który na pamiątkę został wystawiony przy placu budowy w Rødbyhavn.

Więcej o: