Tajemniczy AFIR zaczął obowiązywać 13 kwietnia tego roku. Torozporządzenie Rady Unii Europejskiej w sprawie paliw alternatywnych. Przy głównych szlakach transportowych TEN-T muszą pojawić się stacje ładowania o mocy co najmniej 150 kW. Odległość między nimi nie może być większa niż 60 kilometrów i muszą być ogólnodostępne. Co to oznacza? Każdy kierowca ma mieć możliwość skorzystania ze stacji, niezależnie, czy jest użytkownikiem danej sieci albo czy podpisał z operatorem jakąś umowę. Kierowcy mają mieć możliwość naładowania baterii i zapłacenia kartą płatniczą, tak jak przy tankowaniu na zwykłych stacjach benzynowych.
To nie koniec unijnych wytycznych. Ogólnodostępne strefy ładowania do 2025 roku mają osiągnąć już łączną moc 400 kW, a do 2027 roku - co najmniej 600 kW. Co dokładnie ma zmienić AFIR opisaliśmy w tym artykule. Tam znajdziecie wszystkie plany. My dzisiaj sprawdzimy, jak do spełnienia nowych wymogów podchodzi Polska.
Stacje ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy co 60 km, a dla pojazdów ciężarowych co 120 km (docelowo co 60 lub 100 km). Zaproponowano w sumie 166 lokalizacji, a do tego stacje tankowania wodoru rozlokowane przy 37 węzłach miejskich. Oto założenia AFIR, które właśnie weszły w życie
- pisze Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w swoim najnowszym komunikacie. Polska ma gotową propozycję rozmieszczenia infrastruktury ładowania dla pojazdów osobowych i ciężarowych od końca zeszłego roku. Plan przygotowały Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ), Ministerstwo Infrastruktury, GDDKiA, Operatorów Sieci Dystrybucyjnych, Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych oraz kilka innych zainteresowanych podmiotów. Zakłada aż 166 lokalizacji przy najważniejszych drogach w kraju. Ładowarki będą stawiane na MOP-ach i parkingach:
GDDKiA podaje, że obecnie na sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce istnieje 91 stacji ładowania ulokowanych na 87 MOP – są to stacje ładowania dla pojazdów osobowych. W ośmiu lokalizacjach znajdują się ultraszybkie stacje ładowania o mocy 350 kW. Podróżujący pojazdami elektrycznymi mogą z nich skorzystać na czterech MOP przy na A1 (Malankowo Wschód, Malankowo Zachód, Olsze Wschód, Olsze Zachód), dwóch przy A2 (Niesułków i Nowostawy), oraz dwóch przy A4 (Rzędziwojowice i Młyński Staw).
Tak prezentuje się proponowana mapa lokalizacji:
Planowany jest również rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów ciężkich HDV. W 2025 ma być ich 30, w 2027 r. już 79, a w 2030 - 166 lokalizacji. Moc strefy HDV 3 ma wynosić 3600 kW.
Plany obejmują także rozwój infrastruktury ładowania samochodów z napędem wodorowym. Do końca 2030 roku w każdym węźle miejskim powinna zostać oddane do użytku co najmniej jedna ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Wytypowano zatem 37 lokalizacji, w których takie stacje powinny zostać uruchomione. Maksymalna odległość pomiędzy nimi nie powinna przekroczyć 200 km.