Opóźnienie na słynnym odcinku S1 sięgnęło już... dwóch lat

Budowa najtrudniejszego odcinka S1 będzie kosztowała prawie 1,4 miliarda złotych, mimo że to tylko 8,5 kilometra trasy. Będzie jednak nie tylko drogo, ale też o wiele dłużej niż planowano. Trasa miała być gotowa już 10 sierpnia 2023 roku, jednak dziś "przewiduje się" zakończenie budowy dopiero w roku 2025.

Ponad 75 procent prac na 8,5-kilometrowym fragmencie drogi ekspresowej S1 pomiędzy Przybędzą a Milówką zostało już zrealizowanych. Prace mostowe, których stopień zaawansowania przekracza 95 procent, zmierzają ku końcowi. Na większości mostów pozostały jedynie prace wykończeniowe oraz instalacja wyposażenia. 

Wkrótce rozpocznie się betonowanie ostatniej obudowy głównej tunelu w masywie Białożyński Groń, prowadzącej jezdnię w kierunku Żywca. To możliwe dzięki przetransportowaniu ruchomego szalunku z tunelu w masywie Barania. Stalowa konstrukcja, ważąca prawie 150 ton, pokonała ponad 3-kilometrowy odcinek w trzy godziny, pokonując po drodze trzy estakady. W pierwszej nawie tunelu prowadzącej jezdnię w kierunku Zwardonia wykonano już prawie 230 metrów obudowy głównej. Mimo tego będzie tu rekordowe opóźnienie, względem zakładanego planu w podpisanej kilka lat temu umowie.

Jakie jest zaawansowanie prac w problematycznych tunelach

Co jednak istotne betonowanie tuneli jest w toku, podobnie jak prace asfaltowe. W pierwszym tunelu w masywie Barania betonowanie obudowy wewnątrz tunelu zostało zakończone, obecnie trwa wykonywanie kap chodnikowych. Pozostało jeszcze wykonanie konstrukcji jezdni z betonu nawierzchniowego oraz montaż wyposażenia tunelu. Postęp prac w obu tunelach osiągnął ponad 65 procent.

Prace drogowe są również blisko osiągnięcia 70-procentowego zaawansowania. Na całej inwestycji, obejmującej odcinek 8,53 kilometra, główny fragment trasy ma 4,95 kilometra długości, z czego 2,30 km to droga dwujezdniowa, a 2,65 km to droga jednojezdniowa. W ubiegłym roku wykonano 1,1 kilometra warstwy wiążącej na dwujezdniowym odcinku między tunelami oraz 0,96 kilometra na odcinku jednojezdniowym na końcu zadania. Dodatkowo zbudowano jedną z łącznic (L1) na Węźle Milówka o długości 0,45 kilometra. Do ukończenia pozostało około 50 procent nawierzchni na dwujezdniowym odcinku, blisko 64 procent na odcinku jednojezdniowym oraz układanie asfaltu na węźle Przybędza i węźle Milówka (z wyjątkiem L1). Całkowite zakończenie prac asfaltowych obejmie wykonanie warstwy ścieralnej "SMA" na całym odcinku drogowym.

Zobacz wideo

Trasa S1 będzie strategiczną trasą Europy

Droga ekspresowa S1, będąca częścią korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, stanowi istotny element połączenia krajów basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Jej trasa, biegnąca od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu, liczy 148 kilometrów. W realizacji znajduje się obecnie 55 kilometrów drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.