653-metrowy tunel na północnej obwodnicy Krakowa na finiszu. Konstrukcja jest już gotowa

Budowa północnej obwodnicy Krakowa idzie pełną parą. Właśnie zakończono budowę konstrukcji 653-metrowego tunelu w Zielonkach. Przed drogowcami pozostaje jeszcze położenie nawierzchni, montaż instalacji oraz prace wykończeniowe.
Skończyliśmy betonowanie dna tunelu w Zielonkach na północnej obwodnicy Krakowa. Tym samym zakończyła się budowa konstrukcji tego obiektu

- chwali się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Tunel ma 653 m długości, 37 m szerokości i 6 m wysokości. Wewnątrz każdej z dwóch nitek obiektu mieszczą się trzy pasy ruchu plus pas awaryjny. Żeby go zbudować, drogowcy musieli wywieźć 200 tys. m3 ziemi. W to miejsce wbudowano prawie 95 tysięcy m3 betonu i niemal 15 tysięcy ton stali.

Zobacz wideo

Tunel pod Zielonkami. Kilka istotnych informacji 

Tunel pod Zielonkami to konstrukcja, która z punktu widzenia kierowcy będzie się znacznie różnić od otworzonego prawie półtora roku temu i ponad trzy razy dłuższego przejazdu pod Luboniem Małym na zakopiance. Ten drugi poprowadzony jest lekko w dół (spadek ma 0,5 proc.). Jest w nim również jeden łagodny zakręt. Dzięki takiemu wyprofilowaniu trasy samochody mogą nią jechać z prędkością 100 km/h.  

Co się tyczy obiektu pod Zielonkami - sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Ze względu na ukształtowanie terenu droga w tym miejscu dość szybko opada i równie szybko się wznosi. Spadek ma nawet 4,6 proc. (4,6 m na każde 100 metrów drogi). Dodatkowo droga nie prowadzi pod ziemią prosto. Jadąc od strony Węgrzc, kierowcy będą w tunelu jechać łukiem w prawo. Te specyficzne warunki drogowe powodują, że w tunelu będzie obowiązywać ograniczenie prędkości 80 km/h.

Północna obwodnica Krakowa. Praca wre

Budowany odcinek ma 12,3 km, a zaawansowanie prac osiągnęło 90 proc. Powstają na nim trzy węzły – Zielonki, Węgrzce i Batowice. Konstrukcje 25 z 27 mostów, wiaduktów i estakad na trasie są już gotowe. Pozostały jeszcze drobne prace wykończeniowe. Wymienione obiekty będą miały łączną długość 1,86 km. Najdłuższe estakady, biegnące przez Węgrzce i Bosutów m.in. nad potokiem Sudoł Dominikański i ul. Krakowską, mają 565 m i 569 m. Wewnętrzny, południowy łuk (jezdnia w kierunku Nowej Huty) jest o 4 m krótszy od zewnętrznego łuku prowadzącego w kierunku Modlnicy.  

Poza obiektami "naziemnymi" obwodnica będzie też miała dwa tunele – w Zielonkach (653 m długości) i Dziekanowicach (496 m). Krótszy tunel jest niemal gotowy - w wakacje ułożono w nim betonową nawierzchnię. Warto podkreślić, że jest to pierwszy odcinek drogi szybkiego ruchu w Małopolsce z tego rodzaju jezdnią. Drugim będzie tunel w Zielonkach. W ramach inwestycji powstaje, poza samą obwodnicą, aż 33 km dróg lokalnych. Ta nowa sieć dodatkowych tras poprawi komunikację pomiędzy poszczególnymi miejscowościami i osiedlami leżącymi wzdłuż S52.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.