Zwycięską ofertę w przetargu na budowę blisko 15-kilometrowego odcinka Przysucha – Wieniawa złożyło konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Jej wartość to blisko 597,4 mln złotych. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wkrótce GDDKiA podpisze z przyszłym wykonawcą stosowną umowę.
Droga ekspresowa S12 biegnąca z województwa łódzkiego przez południowe Mazowsze w kierunku Lubelszczyzny, będzie miała dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Jak tłumaczą drogowcy, nowa inwestycja na odcinku Przysucha – Wieniawa ma odciążyć bardzo zatłoczoną w tym miejscu drogę krajową nr 12. Co więcej, poprawi też płynność ruchu w centrum kraju. "Powstanie nowej trasy zapewni okolicznym mieszkańcom radykalną poprawę warunków życia, a także znacząco wpłynie na wzrost poziomu bezpieczeństwa" - dodają drogowcy.
Warto zaznaczyć, że nowa trasa nie będzie się pokrywała ze wspomnianą wcześniej krajówką. "S12 powstanie jako zupełnie odrębny szlak komunikacyjny, głównie na terenach leśnych i rolnych. Dostęp do nowej drogi będzie możliwy jedynie za pośrednictwem bezkolizyjnych węzłów. Na odcinku między Przysuchą i Wieniawą powstaną dwa węzły drogowe: Przysucha - u zbiegu S12 z drogą wojewódzką 727 i Wieniawa na przecięciu z obecną DK12, która docelowo będzie drogą wojewódzką" - tłumaczy GDDKiA.
Droga ekspresowa S12 docelowo zapewni szybkie, sprawne i bezpieczne połączenie centrum kraju z Lubelszczyzną, a także i ze wschodnią granicą kraju. Umożliwi również sprawne połączenie pomiędzy krajami Unii Europejskiej i Ukrainą. Początek trasy wytyczony będzie u zbiegu z autostradą A1 (na południe od Piotrkowa Trybunalskiego), a kończyć będzie się na przejściu granicznym w Dorohusku. Kierowcy mają do dyspozycji już blisko 94 km S12 w woj. lubelskim, od Puław do Piask. W realizacji pozostaje 70 z 75 km dalszego odcinka do granicy z Ukrainą.