Zakończenie prac zasadniczych na budowie obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego to dobra wiadomość nie tylko dla mieszkańców miasta, ale podróżujących z Radomia do Rzeszowa, choć to nie koniec budowy pełnej obwodnicy miasta. Obwodnica skróci czas podróży między tymi miastami, ale czekamy na kolejny fragment. Jak poinformowała GDDKiA wykonawca inwestycji, konsorcjum Fabe Polska i Sine Midas Stroy, zakończył prace i złożył już wniosek o pozwolenie na użytkowanie nowego fragmentu o długości ponad 2,5. Z podanych informacji wynika, że pojedziemy nim już w kwietniu.
Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego
Nowy fragment drogi łączy się z drogą wojewódzką nr 755 na węźle Brezelia z nowo powstałym rondem w okolicach miejscowości Jędrzejów, znajdującym się na istniejącej trasie DK nr 9 w kierunku Rzeszowa. Nowy 2,5-kilometrowy odcinek nie jest jednak w pełni obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego, lecz jedynie jej południowym fragmentem. Niestety, nadal większość trasy przechodzić będzie przez śródmieście, co oznacza, że nie ominiemy skrzyżowań z bocznymi ulicami oraz terenów wokół dworca kolejowego. Dzięki tej nowej obwodnicy kierowcy będą mogli ominąć tylko południową część miasta.
Jednak to nie koniec, władze miasta cały czas walczą o budowę tzw. "dużej obwodnicy", która całkowicie ominie Ostrowiec Świętokrzyski. I wszystko jest na dobrej drodze do tego, aby ta inwestycja powstała w najbliższych latach. W lutym 2023 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała już umowę na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Oprócz tego w planach jest też budowa północnej obwodnicy miasta, która połączyłaby miejscowość Młynek w rejonie Starachowic z południową obwodnicą miasta.
Ambitne plany dotyczące DK9
Droga krajowa nr 9 odgrywa istotną rolę w polskiej sieci drogowej jako jedyna o jednocyfrowym numerze nieprzeznaczona do zastąpienia autostradą czy drogą ekspresową. Jej rozwój na niektórych odcinkach, zwłaszcza na Podkarpaciu, zapowiada rewolucyjne zmiany, zwiększając standard jazdy do poziomu zbliżonego do drogi ekspresowej.
Nowa obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego przyniesie ulgę mieszkańcom, wyprowadzając ruch tranzytowy z głównych arterii miejskich. Poprawa standardu życia w okolicach Kolonii Piaski, Ludwikowa czy Ostrówka jest już widoczna, a nakłady inwestycyjne na ten cel wyniosły niespełna 53 mln zł.
W przyszłości planowana jest budowa północnej obwodnicy miasta, co poprawi skomunikowanie ważnych obszarów przemysłowych. Inwestycje te nie tylko ułatwią życie mieszkańcom, ale również przyczynią się do rozwoju gospodarczego regionu.