Zamontowali fotoradar na łączniku A1 i A4. Robi fotkę za fotką w rekordowym tempie

Fotoradar zamontowany na łączniku A1 i A4 okazał się wielkim sukcesem. Ale raczej nie dla kierowców... W 2023 r. wystawił największą liczbę mandatów. Łapał średnio 30 kierowców każdego dnia.

Fotoradary są ustawiane w Polsce nie tylko w miastach, np. przed szkołami. Pojawiają się także na większych arteriach - szczególnie w miejscach, w których z uwagi na warunki ruchu lub ukształtowanie trasy, drogowcy zdecydowali się na ograniczenie dopuszczalnej prędkości jazdy. Tak stało się na łączniku autostrad A1 i A4.

Zobacz wideo Motocyklista przekroczył prędkość o ponad 110 km/h

Fotoradar rekordzista z łącznika A1 i A4 wystawiał 30 mandatów dziennie

Fotoradar pojawił się w 2020 r. m.in. na węźle Sośnica, a konkretnie zjeździe z autostrady A1 na autostradę A4. To tzw. ślimak, na którym obowiązuje ograniczenie do 50 km/h. Kierowcy nie do końca chcieli się jednak do niego stosować. ITD postanowiło zatem wymóc na nich przestrzeganie przepisów. Okazuje się, że cała masa kierowców wciąż jeździ tam za szybko. Urządzenie w tym punkcie zostało najbardziej "zapracowanym" fotoradarem w Polsce w 2023 r.

Fotoradar na łączniku A1 i A4 zarejestrował w całym 2023 r. 11 004 wykroczenia. Taką liczbę podał Tomasz Król z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w rozmowie z serwisem Interia. To stanowi blisko dwa proc. wszystkich mandatów wystawionych przez CANARD w ubiegłym roku. Fotoradar na łączniku wyłapywał średnio 30 wykroczeń każdej doby.

Fotoradarowych rekordzistów było więcej. Na liście Warszawa i Solec Kujawski

Na szczycie najbardziej skutecznych urządzeń pomiarowych w Polsce spokojnie można mówić o fotofiniszu. Drugie miejsce przypadło bowiem fotoradarowi zamontowanemu w Warszawie na skrzyżowaniu ulic Fieldorfa i Ostrobramskiej. Tu w 2023 r. ujawnionych zostało 10 246 wykroczeń - to oznacza 758 mandatów mniej od lidera. Pozycja trzecia przypadła radarowi z Solca Kujawskiego. To urządzenie wystawiło 10 081 grzywien.

W 2023 r. w Polsce działały 583 fotoradary. To jednak dopiero początek infrastruktury CANARD. Bo sieć poszerzyła się również o 39 odcinkowych pomiarów prędkości. ITD zainwestowało również w wymianę fotoradarów na nowoczesne Multaradary CD lub Mesta Fusion RN, a do tego urządzenia TraffiStar SR390, które są w stanie rejestrować m.in. przejazdy na czerwonym świetle.

Mandaty za przekroczenie prędkości w 2024 r.

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
  • o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
  • o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
  • o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
  • o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
  • o 31–40 km/h – mandat 800 zł i 9 punktów karnych,
  • o 41–50 km/h – mandat 1000 zł i 11 punktów karnych,
  • o 51–60 km/h – mandat 1500 zł i 13 punktów karnych,
  • o 61–70 km/h – mandat 2000 zł i 14 punktów karnych,
  • o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł i 15 punktów karnych.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.