Fragment S19 od Czarnej Białostockiej do węzła Białystok Północ to część inwestycji mającej połączyć Białystok z przejściem polsko-białoruskim. Wybrani wykonawcy dla dwóch pozostałych odcinków S19 na północ od Białegostoku to firma Stecol, która zajmie się odcinkiem Sokółka – Czarna Białostocka (o długości 24,1 km, za 828,8 mln zł), oraz firma Unibep, odpowiedzialna za odcinek Białystok Północ – Dobrzyniewo (o długości 9,47 km, za 320,88 mln zł).
Droga ekspresowa S19 pomiędzy Czarną Białostocką a węzłem Białystok Północ o długości 12,34 km będzie dwujezdniowa. Wykonawca poprowadzi trasę śladem istniejącej DK19. Droga będzie przystosowana do przenoszenia obciążeń do 11,5 t/oś.
W ramach projektu, na istniejącej obecnie obwodnicy Wasilkowa, zostanie dobudowana druga jezdnia po stronie południowej, a istniejąca zostanie dostosowana do parametrów drogi ekspresowej. Dodatkowo zostanie wymieniona warstwa ścieralna. Planowana jest także przebudowa części węzła Białystok Północ na DK8.
Zgodnie z harmonogramem, wykonawca powinien złożyć wniosek o wydanie decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) pod koniec bieżącego roku. Decyzję ZRID przewiduje się na III kwartał 2025 roku, a prace rozpoczną się po jej wydaniu. Oddanie drogi do ruchu planowane jest na koniec 2027 roku.
Droga ekspresowa S19 w województwie podlaskim, o długości ponad 177 km (rozpoczynająca się na granicy z Białorusią) została podzielona na 15 krótszych odcinków, uwzględniając obwodnicę Bielska Podlaskiego.