Program budowy 100 obwodnic (PB100) to jedna z inicjatyw rządu, która na pewno podoba się kierowcom. Można nawet przymknąć oko na to, jak bardzo politycy lubią się przy tej inicjatywie ogrzewać. Nowe obwodnice to dla mieszkańców miast zawsze znakomita informacja, a im ich więcej, tym lepiej. Obwodnica zwiększa komfort życia i bezpieczeństwo, ponieważ wyciąga z miejscowości transport. Korzystają też kierowcy - nie muszą się przedzierać przez miasto, a czas przejazdu się skraca.
Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Szwecji w ciągu drogi krajowej nr 22. Trasę o długości 4,18 km zrealizuje za kwotę 60,7 mln zł firma Budimex. Obwodnica ominie od południa położoną na północ od Wałcza miejscowość Szwecja, wyprowadzając z niej ruch tranzytowy
- poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w swoim oficjalnym komunikacie. Na obwodnicę mieszkańcy i kierowcy poczekają do 2027 r. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to jej budowa zakończy się w drugim kwartale 2027 r.
Jaki jest teraz plan działania? Wykonawca, firma Budimex, ma teraz 17 miesięcy na projektowanie wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Sama budowa ma potrwać 15 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w III kwartale 2025 roku
GDDKiA zdradza, że podczas prac przygotowawczych zdecydowano się na wariant C w podwariancie 2, co oznacza, że obwodnica pozwoli ominąć Szwecję od południa. W sumie analizowano trzy warianty. Co dokładniej kryje się pod literą C?
Obwodnica, położonej tuż przy granicy woj. zachodniopomorskiego i wielkopolskiego Szwecji, będzie jednojezdniową drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Droga będzie przecinać rzekę Pilawa, na której planowana jest budowa mostu o długości 78 metrów. Obiekt będzie również pełnił funkcję dolnego przejścia dla zwierząt. W ramach inwestycji powstaną także dwa wiadukty dla dróg lokalnych nad obwodnicą.
Program budowy 100 obwodnic, że oprócz obwodnicy Szwecji w województwie zachodniopomorskim powstanie jeszcze osiem innych obwodnic. GDDKiA podaje, że dla obwodnicy Gryfina w ciągu DK31 oraz Szczecinka w ciągu DK20 podpisano w 2021 roku umowy na realizację w formule Projektuj i buduj. W 2022 r. ruszyły na nich prace. Z kolei dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 został opracowany projekt budowlany.
W zeszłym roku ruszył także przetarg na realizację realizację obwodnicy Rusinowa na DK22, a w grudniu wystartowało postępowanie dla obwodnicy Wałcza na DK22 i Stargardu na DK20. Obwodnica Złocieńca w ciągu DK20 doczeka się przetargu w tym roku. W przypadku obwodnicy Człopy w ciągu DK22 rozstrzygane jest jeszcze przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze odwołanie od uzyskania decyzji środowiskowej.