Budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu rozpoczęła się w 2020 r. W sumie trwała 3 lata. Koszt inwestycji sięgnął kwoty na poziomie 912 mln zł. Pierwsze samochody przejechały przez obiekt 30 czerwca 2023 r. Od tego momentu minęło sześć miesięcy. Nadszedł zatem czas podsumowań. I te wyglądają mocno optymistycznie. W tym czasie z przeprawy skorzystało 2,5 mln pojazdów.
2,5 mln aut to imponujący wynik. Jeszcze bardziej imponujące jest to, że tylko w pierwszych 12 dniach tunelem pod Świną przejechało 200 tys. aut. To oznacza prawie 17 tys. pojazdów każdej doby. Czy po pierwszym zachwycie później natężenie ruchu spadło? Nic z tych rzeczy. Momentami było jeszcze większe.
Latem 2023 r. tunelem pod Świną w Świnoujściu przejeżdżało średnio od 16 do 17 tys. samochodów na dobę. Maksymalny wynik sięgnął nawet 20 tys. pojazdów na dobę. To oznacza prawie 14 aut każdej minuty. Zimą ruch automatycznie się ogranicza. W sezonie chłodnym przez obiekt przejeżdża do 11 tys. pojazdów każdego dnia. Wyniki przekładają się na ożywienie ruchu drogowego w regionie. Nie tylko w rejonie Świnoujścia, ale także do granicy polsko-niemieckiej. Czy to oznacza większą ilość wykroczeń? Wręcz przeciwnie. Jak ujawniają policyjne statystyki, ilość wystawionych mandatów od czerwca 2023 r. wręcz spadła.
Tunel pod Świną jest kluczowym elementem drogowym. Zastąpił uciążliwe przeprawy promowe i usprawnił komunikację między lewobrzeżną częścią Świnoujścia na wyspie Uznam a wyspą Wolin i resztą kraju. Wcześniej czas transferu promowego zajmował od 40 minut do nawet 3. godzin w sezonie letnim. Do promów ustawiały się długie kolejki samochodów. Teraz pojazdy przejeżdżają odcinkiem w kilka minut. Poza tym przeprawa niejako dopełnia przebieg trasy europejskiej E65 lub polskiej DK3, a niedługo już S3. Tunel ma 1780 metrów długości i składa się z dwóch pasów ruchu, po jednym dla każdego z kierunków ruchu.