GDDKiA realizuje właśnie 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. A jednym z jego elementów jest aż sześć estakad. Historię budowy jednej z nich postanowiła właśnie przybliżyć dyrekcja. Mowa konkretnie o konstrukcji ES-5, która jest przeprowadza drogą ekspresową S19 nad drogą powiatową nr 1407R, drogą gminną nr 10819R, pasem technologicznym oraz zbiornikami retencyjnymi.
Estakada ES-5 pojawi się w Mogielnicy. Będzie posiadać cztery przęsła, pięć podpór i ustrój nośny belkowy dla każdej z dwóch jezdni. Długość całkowita obiektu wynosi 190 metrów. A jest on posadowiony na 337 palach o długościach od 14 do 15,5 m. Same podpory oznaczają 370 mln ton stali zbrojeniowej i 2675 m3 betonu mostowego.
Aktualnie wykonywane jest sprężanie ustrojów nośnych. Zadanie to realizują kable stalowe. Po co się je stosuje? Chodzi o wprowadzenie naprężeń ściskających w całym przekroju konstrukcji betonowej. Umożliwia to osiąganie większych rozpiętości przęseł. Podczas budowy estakady ES-5 do sprężania ustrojów nośnych wykorzystanych będzie 177 ton stali sprężającej. Łączna długość lin wykorzystanych przy budowie to mniej więcej 151 km.
Sprężanie ustrojów nośnych i ingerencja w stan naprężeń występujący w konstrukcji wydaje się zaawansowane? Być może i tak. Technologia jest jednak świetnie znana od lat. Po raz pierwszy została wykorzystana w Polsce już w latach 50. XX. Sprawdziła się podczas budowy mostu w okolicy Końskich. Aktualnie tylko rzeszowski oddział GDDKiA zarządza 328 obiektami sprzężonymi.
Na koniec jeszcze jedno pytanie. Kiedy budowana właśnie S19 Rzeszów Południe – Babica zostanie oddana do użytkowania? Budowa wystartowała we wrześniu 2023 r. Przejezdność trasy jest planowana na wrzesień 2026 r. Realizacja inwestycji będzie kosztować ponad 2,2 mld zł. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.