Droga ekspresowa S19 to jedna z tych, o której nasi czytelnicy lubią czytać najbardziej. To jedna z najważniejszych dróg w kraju i część międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Trasa połączy w przyszłości południe z północą kontynentu. Docelowo droga pozwoli przejechać z Grecji (Saloniki) aż do Kłajpedy, litewskiego portu nad Bałtykiem. Przebiega przez Grecję, Bułgarię, Rumunię, Węgry, Słowację, Polskę i Litwę. Wszystkie te kraje liczą, że gotowa trasa rozrusza handel i pozwoli się wzbogacić regionom leżącym wzdłuż niej. U nas droga S19 jest kluczowa dla województw, podkarpackiego, lubelskiego i podlaskiego. GDDKiA ma kolejne dobre wiadomości.
Tym razem mowa o budowie Via Carpatia pomiędzy Jawornikiem i Lutczą, o długości ok. 5,2 km. S19 na tym odcinku będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ciągu trasy głównej wybudowane zostanie wybudowanych wiele obiektów inżynierskich, w tym most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt. Kiedy droga miałaby być gotowa? Dyrekcja planuje, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 59 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych.
GDDKiA na wykonawcę trudnego odcinka wybrała Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret. Jeśli nie będzie odwołań, a oferta zostanie zaakceptowana przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, to właśnie ta firma zajmie się budową. Co ciekawe, była to najtańsza oferta w przetargu, co mogło być decydujące. Cena stanowiła 60 proc. oceny oferty. Wybrany wykonawca zaoferował zrealizowanie zadania za kwotę 1 849 563 300 zł brutto w terminie 59 miesięcy, przedłużając okres gwarancji o 5 lat.
Z siedmiu złożonych ofert jeszcze tylko dwie nie przekroczyły dwóch miliardów złotych. Aż trzy opiewały na ponad 2,7 miliarda! To oferty: NDI/NDI Sopot/Dous Insaat ve Ticaret, Nurol Insaat ve Ticaret oraz Mostostal Warszawa/Acciona Construccion. To pokazuje, jak wielkim wyzwaniem będzie nowy odcinek S19, mimo że jest dość krótki. Będzie powstawał na wyjątkowo trudnym terenie.
Odcinek szlaku Via Carpatia pomiędzy Jawornikiem i Lutczą, o długości ok. 5,2 km, poprowadzony będzie m.in. estakadą nad istniejącą drogą krajową nr 19. Długość tego obiektu to około 780 m, a filary będą miały nawet do 36 m wysokości. Estakada przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec. Będzie to najdłuższy z trzech tuneli jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu S19
- czytamy w oficjalnym komunikacie GDDKiA.
Oprócz estakady i tunelu zbudowany będzie także most dla małych zwierząt oraz Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka. Drogowców czeka nie lada wyzwanie. Mamy nadzieję, że obędzie się bez problemów i opóźnień. S19 to bardzo ważna droga dla całej wschodniej Polski. I nie tylko tego regionu. W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km.