Aktualnie stolica Małopolski ma gotowe trzy fragmenty obwodnicy. Od strony zachodniej (DK94 oraz A4), południowej (A4) i wschodniej (S7). Do tej pory brakowało jedynie północnego fragmentu ringu. Chodzi dokładnie o 12,3 km odcinek w ciągu drogi ekspresowej S52. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje oddać kierowcom brakujący fragment obwodnicy już we wrześniu tego roku. Na początku stycznia GDDKiA oceniła stan zaawansowania prac na 87 proc. Gotowych jest już 25 z 27 zaplanowanych na trasie obiektów inżynieryjnych.
Zakres prac obejmuje budowę drogi ekspresowej S52 o długości około 12,50 km, rozciągającej się od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice. W skład robót wchodzi także rozbudowa istniejącego węzła Modlnica, budowa nowych węzłów: Zielonka, Węgrzce i Batowice. Dodatkowo prace obejmują stworzenie infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, budowę obwodu utrzymania drogowego wraz z budynkiem administracyjno-socjalnym. Projekt uwzględnia także przebudowę istniejących dróg w sposób bezkolizyjny z nowo budowaną drogą ekspresową oraz wszelkie inne niezbędne prace związane z realizacją drogi ekspresowej S52.
Na nowej części obwodnicy Krakowa powstały dwa tunele. Krótszy z nich, w Dziekanowicach, ma 496 m i ma już gotową nawierzchnię. Dłuższy (653 m) w Zielonkach nadal jest w trakcie budowy. Z informacji GDDKiA wynika, że zostanie przebity w I kwartale 2024 r.
W ramach inwestycji wykonano także 4 km murów oporowych (prace zrealizowano w 98 proc.). Prawie skończony jest też obwód utrzymania w Modlnicy z magazynem soli drogowej. Już w ubiegłym roku oddano do użytku wiadukty zbudowane w ramach węzłów Węgrzce i Batowice. Połączono też część węzła Zielonki z Trasą Wolbromską. Ponad 10 km trasy ma już wylaną pierwszą warstwę asfaltu, a na 7 km położono już dwie warstwy nawierzchni końcowej.
Zgodnie z zawartymi umowa z wykonawcą Północna Obwodnica Krakowa ma być przejezdna już we wrześniu, Koszt jej budowy wynieść ma finalnie 1,9 mld złotych.
To nie koniec dobrych wieści dla mieszkańców Krakowa i kierowców wybierających się w tym kierunku. Jesienią bieżącego roku otwarty zostanie też długo wyczekiwany odcinek S7 - fragment od węzła Widoma do węzła Nowa Huta dawniej Igołomska o długości ok. 18,3 km. W tym przypadku trasa ma być otwarta dla kierowców w listopadzie 2024 roku.
Źródło: GDDKiA, Inżynieria.pl