Kraków-Warszawa 1:0. Stolica Małopolski kończy to, z czym Warszawa sobie nie radzi

Już w we wrześniu bieżącego roku zakończy się budowa Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52. To oznacza, że Kraków zyska pełen ring, czyli zrobi to, czego Warszawa nie może zakończyć od kilkunastu lat.

Aktualnie stolica Małopolski ma gotowe trzy fragmenty obwodnicy. Od strony zachodniej (DK94 oraz A4), południowej (A4) i wschodniej (S7). Do tej pory brakowało jedynie północnego fragmentu ringu. Chodzi dokładnie o 12,3 km odcinek w ciągu drogi ekspresowej S52. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje oddać kierowcom brakujący fragment obwodnicy już we wrześniu tego roku. Na początku stycznia GDDKiA oceniła stan zaawansowania prac na 87 proc. Gotowych jest już 25 z 27 zaplanowanych na trasie obiektów inżynieryjnych.

Przebieg Północnej Obwodnicy Krakowa

Zakres prac obejmuje budowę drogi ekspresowej S52 o długości około 12,50 km, rozciągającej się od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice. W skład robót wchodzi także rozbudowa istniejącego węzła Modlnica, budowa nowych węzłów: Zielonka, Węgrzce i Batowice. Dodatkowo prace obejmują stworzenie infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, budowę obwodu utrzymania drogowego wraz z budynkiem administracyjno-socjalnym. Projekt uwzględnia także przebudowę istniejących dróg w sposób bezkolizyjny z nowo budowaną drogą ekspresową oraz wszelkie inne niezbędne prace związane z realizacją drogi ekspresowej S52.

Zobacz wideo Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu S52 - wizualizacja

Zaawansowanie prac na Północnej Obwodnicy Krakowa (styczeń 2024)

Na nowej części obwodnicy Krakowa powstały dwa tunele. Krótszy z nich, w Dziekanowicach, ma 496 m i ma już gotową nawierzchnię. Dłuższy (653 m) w Zielonkach nadal jest w trakcie budowy. Z informacji GDDKiA wynika, że zostanie przebity w I kwartale 2024 r.

W ramach inwestycji wykonano także 4 km murów oporowych (prace zrealizowano w 98 proc.). Prawie skończony jest też obwód utrzymania w Modlnicy z magazynem soli drogowej. Już w ubiegłym roku oddano do użytku wiadukty zbudowane w ramach węzłów Węgrzce i Batowice. Połączono też część węzła Zielonki z Trasą Wolbromską. Ponad 10 km trasy ma już wylaną pierwszą warstwę asfaltu, a na 7 km położono już dwie warstwy nawierzchni końcowej.

Zgodnie z zawartymi umowa z wykonawcą Północna Obwodnica Krakowa ma być przejezdna już we wrześniu, Koszt jej budowy wynieść ma finalnie 1,9 mld złotych.

To nie koniec dobrych wieści dla mieszkańców Krakowa i kierowców wybierających się w tym kierunku. Jesienią bieżącego roku otwarty zostanie też długo wyczekiwany odcinek S7 - fragment od węzła Widoma do węzła Nowa Huta dawniej Igołomska o długości ok. 18,3 km. W tym przypadku trasa ma być otwarta dla kierowców w listopadzie 2024 roku.

Źródło: GDDKiA, Inżynieria.pl

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.