Jak przyznaje GDDKiA rok 2023 był dość mizerny, jeśli chodzi o długość nowe wybudowanych dróg. W ubiegłym roku podpisano zaledwie 16 umów na zadanie o łącznej długości 216 km. Dla porównania w roku 2021 zawarto 46 umów w 2021 i 24 umowy w 2022 roku. Według drogowców wynikało to głównie z długich szczegółowych konsultacji prowadzonych z oferentami oraz z przeciągających się procedur przetargowych i odwołań. Według GDDKiA właśnie ten ostatni czynnik miała największy wpływ na tak małą liczbę umów. Odwołania wpływają na wydłużenie się procedur przetargowych, które zamiast planowanych ramowo 7 miesięcy, trwają średnio 9 miesięcy, ale skrajnie dochodzą nawet do kilkunastu miesięcy.
Jako przykład podano przetargi na budowę obwodnicy Zabierzowa (proces odwoławczy tj. kolejne odwołania do KIO i skargi do sądu trwającej ponad 7 miesięcy) oraz na budowę S10 odc. Toruń Zachód – Toruń Południe (odwołania do KIO po wyborze i trzy wybory oferty najkorzystniejszej, od stycznia do listopada 2022, także po uchyleniu się jednego z wykonawców od zawarcia umowy).
Dobrą wiadomością jest jednak taka, że obecnie w przetargu są aż 43 zadania o łącznej długości ponad 507 km. To oznacza, że rok 2024 może być rekordowym pod względem rozpoczętych inwestycji.
Obecnie w toku jest siedem przetargów ogłoszonych jeszcze w 2022 r. Mowa o przetargach na dwa tunelowe odcinki S19 (Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz) dwa odcinki S16 (Olsztyn Wschód – Barczewo i Barczewo – Biskupiec) oraz trzy odcinki S17 (Piaski Wschód – Łopiennik, Krasnystaw Północ – Izbica i Izbica – Zamość Sitaniec).
Wśród pozostałych odcinków dróg, na które obecnie trwają postępowania przetargowe, są kolejne fragmenty tras ekspresowych. To między innymi:
W 2024 roku zostanie ogłoszony przetarg na budowę ponad 25 km przedłużenia autostrady A2, od Białej Podlaskiej do węzła Dobryń. Ten odcinek zapewni także dojazd do Terminala Samochodowego Koroszczyn, na którym odprawiane są pojazdy przekraczające granicę z Białorusią.
Funkcjonująca obecnie obwodnica Wyrzyska w ciągu drogi ekspresowej S10 zyska drugą jezdnię. Przy budowie dwóch odcinków dróg krajowych nr 41 i 91 na wysokości Radomska ułatwiony zostanie dojazd do autostrady A1, a ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z tego miasta. W Wielkopolsce rozpocznie się przebudowa DK25 pomiędzy autostradą A2 a drogą ekspresową S11. To dwa odcinki o łącznej długości blisko 50 km DK25. Należy przypomnieć, że trwa proces uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Kalisza.
W ramach realizacji Programu budowy 100 obwodnic planowane są przetargi na 14 takich inwestycji o łącznej długości ponad 122 km w 2024 roku. Najdłuższe z nich to obwodnice:
W 2023 roku planowano ogłosić także przetargi na pięć inwestycji o łącznej długości blisko 17 km. Brak finansowania spowodował przesunięcie przetargów na 2024 rok. Dotyczą one II etapu obwodnicy Warzymic i Przecławia, a także obwodnic: Serocka, Pilzna, Pradeł i Kołbaskowa.
Po zakończeniu procedur środowiskowych i prac przygotowawczych będzie możliwe ogłoszenie przetargu na kolejne inwestycje. Wśród takich warunkowych odcinków znajduje się przedłużenie istniejącej S11 o kolejne kilometry. W północnej części kraju obejmuje to fragment od końca obwodnicy Szczecinka do Piły oraz połączenie obwodnic Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna.
Oto pełna lista ciągów dróg, na które jesteśmy gotowi ogłaszać postępowania przetargowe w 2024 roku w ramch Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (92,2 km):
Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (122,5 km):
Przetargi, które planowano ogłosić w 2023 r., ale nie inwestycje nie otrzymały finansowania. Do ogłoszenia w 2024 r. (17 km):