Trasa S12. Drogowcy zdradzili szczegóły z budowy

Droga ekspresowa S12 będzie najkrótszym szlakiem od autostrad A1 i A2 w okolicy Łodzi do Lublina, Chełma i dalej przez Kowel do Kijowa. Dziś z 400 planowanych kilometrów kierowcy dostali do dyspozycji zaledwie 94 km. A co dzieje się na pozostałych fragmentach?

Droga S12 rozpoczyna się w okolicy Łodzi i połączy z nią Lublin i Chełm, a docelowo ma być przedłużeniem trasy do stolicy Ukrainy. Mimo że tak naprawdę budowa trasy ruszyła w latach 70. ubiegłego wieku od budowy drugiej jezdni z Lublina do miejscowości Piaski, to dziś jest jedną z mniej zaawansowanych w budowie dróg ekspresowych. Gotowych jest zaledwie 94 z 400 planowanych kilometrów.

Prace na S12

Obecnie trwają prace nad przedłużeniem S12 na wschód, obejmujące kolejne odcinki trasy w województwie lubelskim, od Piask do Dorohuska. Ostatnio informowano o postępach robót budowlanych na ponad 13-kilometrowej obwodnicy Chełma. Projekt realizowany jest w ramach polsko-ukraińskiego przedsięwzięcia mającego na celu zwiększenie dostępności transportowej pomiędzy UE/Polską a Ukrainą.

W przypadku odcinka S12 między Pełczynem a Chojno Nowe Drugie, z pierwotnych planów wyłączono fragment o długości około 5,7 km ze względu na występowanie odpadów przemysłowych. Obecnie trwają prace nad opracowaniem nowego wariantu trasy i uzyskaniem decyzji środowiskowej. Projekt obejmuje także drogi dojazdowe do obsługi przejścia drogowego w Dorohusku oraz do planowanego Terminala Samochodowego w Okopach.

Nowe przetargi na S12

Ósmego grudnia bieżącego roku ogłoszono przetargi na realizację dwóch odcinków S12 o łącznej długości prawie 30 km od granicy województwa mazowieckiego poprzez Przysuchę do Wieniawy na Mazowszu. Przed ogłoszeniem przetargów na kolejne odcinki S12, zarówno po zachodniej, jak i wschodniej stronie wcześniej wspomnianych, konieczne jest zakończenie procedur środowiskowych.

Zobacz wideo

W maju 2024 roku raport z wynikami inwentaryzacji przyrodniczej dla odcinka od Piotrkowa Trybunalskiego (A1) do granicy województw łódzkiego i mazowieckiego trafi do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) powinna być prawomocna na początku 2025 roku.

Warto również wspomnieć o realizacji łącznika drogi ekspresowej S8 od węzła Łódź Południe (A1/S8) do węzła Kozenin (S12/S74), który ma połączyć Tomaszów Mazowiecki i sąsiednie miejscowości z Łodzią, skracając jednocześnie czas przejazdu od autostrad A1 i A2 w okolicy Łodzi w kierunku województwa lubelskiego i granicy z Ukrainą.

Więcej o:
Copyright © Agora SA